Byfrost - Black Earth

Byfrost - Black Earth

Label : Painkiller Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Neithan : Ja, daar is 'ie dan eindelijk, het debuutalbum van de Noorse Byfrost en het is alles geworden wat ik hoopte, al wist ik natuurlijk al lang dat het een klapper zou worden, want vriendin Kim en ik hadden sommige nummers al in een priv-voorstelling in de oefenruimte van de band gehoord (en konden de koppies niet stil houden) en weten hoeveel werk in het album is gestoken. "Blackened Bergen epic thrash in optima forma, en een superdebuut: eigenlijk kan ik nu mijn review afsluiten en iedere liefhebber op een holletje - met mijn zegen - naar de platenboer sturen

Byfrost is dus een band uit het Noorse Bergen en wordt veel vergeleken met Immortal op de laatste platen, maar Byfrost is minder black en meer thrash. Mocht je dan toch een vergelijking zoeken, dan moet je het ergens tussen Immortal en The Batallion (allright!) zoeken: machtige en krachtige headbangers. De band is ooit opgericht door zanger/gitarist HeavyHarms en bassist R.I.P. Meister, en na de release van de 'Byfrostmetal' EP kwam daar drummer Alkolust bij: voorheen drumtech bij Gorgoroth en tevens drummer bij de death metal band Hellish Outcast.

De band heeft veel tijd in de studio doorgebracht en als gevolg daarvan klinkt dit album werkelijk als een doodsklok: niet verwonderlijk als je weet dat de band die enorme hoeveelheid tijd in de studio heeft doorgebracht met producer Bjrnar Nilssen en Herbrand Larsen voor de mastering; heren die als geen ander weten hoe een Bergense band moet klinken! En of het nog niet genoeg is, speelt Arve cedale Isdal nog een melodieuze gastpartij mee op 'Desire', om het Bergen-thrash feestje te complementeren. 'Horns To The Sky' opent het album met megavette thrash riffs en een drive die weergaloos is. Natuurlijk kan je de band nog steeds met de thrash-nummers van stadsgenoten Immortal vergelijken, alleen met een essentieel verschil: 'All Shall Fall' klonk veilig en op routine, hier spat de energie vanaf als rook uit een IJslandse vulkaan! Drie nummers van de 'Byfrostmetal' EP hebben het album gehaald: 'Night of Damnation', 'Wings of the Angel of Death' en 'Lord Victorious'; alleen 'Fifth Circle of Hell' heeft het niet gehaald, maar ach wat doet het er toe. Wanneer je de versies van de EP en dit album vergelijkt declasseert de nieuwe versie de oude, en die EP was al van een hoge geluidskwaliteit. Dit is een album zonder missers, met nummers die bij elkaar passen en toch allemaal anders klinken, en lekker compact: nog geen veertig minuten, maar zo hoort het.

Het is niet voor niets dat dit album al voor het uitkomen op de tweede plaats van de Bergense metal charts binnenkwam: ik denk dat ik daar niets aan toe kan voegen om duidelijk te maken welke indruk en kwaliteit dit 'Black Earth' heeft. Ach, en dat ze op het prestigieuze Hole In The Sky festival 2010 spelen is dan ook vanzelfsprekend. Godmiljaar, wat is dit toch een knijter van een album geworden zeg. Hier kan ik maar n woord als passende afsluiter gebruiken, en alle kenners van de scene van Bergen weten dan wat ik bedoel: ALLRIGHT!!!