Axel Rudi Pell - The Crest

Axel Rudi Pell - The Crest

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : De sympathieke Duitse gitarist Axel Rudi Pell wordt altijd verweten dat zijn studio-platen erg veel op elkaar lijken en in dat statement zit zeker een bepaalde kern van waarheid, maar als je net als ik een liefhebber bent van kwalitatief hoogstaande traditionele metal, dan kun je toch niet om de heer Pell heen. En ook op zijn inmiddels dertiende studio-album 'The Crest' is het weer smullen geblazen! Sterker nog, met deze 'The Crest' levert hij mijns inziens zijn sterkste album ooit af! Het concept mag dan beproefd zijn, maar dat neemt niet weg dat Axel in staat is geweest om een tiental fantastische nummers neer te pennen, die bovendien erg fris klinken.

Na het traditionele intro schiet het snelle 'Too Late' uit de startblokken (waarvan de openingsriff wel wat weg heeft van Y&T's 'Hurricane'…), een dijk van een nummer met een prima herkenbaar refrein, waarop meteen duidelijk wordt dat wereldzanger Johnny Gioeli en de heerlijk solerende Axel Rudi Pell de absolute smaakmakers van 'The Crest' zijn. Ik wil de overige leden van Pell's prima ingespeelde band zeker niet tekort doen, maar deze twee heren imponeren gewoon op alle songs en maken van 'The Crest' een absolute topper in het genre. Of het nu gaat om een sneller rocker zoals 'Too Late', het meer mid-tempo materiaal zoals het spetterende 'Devil Zone' en 'Dreaming Dead', het melodieuze 'Prisoner Of Love', het epische 'Dark Waves Of The Sea (Oceans Of Time pt. II: The Dark Side)' of de ballad 'Glory Night', het klinkt allemaal als de spreekwoordelijke klok. Ook qua geluid hebben we niks te klagen, want het duo Charlie Bauerfeind, die verantwoordelijk is voor de mix en Axel Rudi Pell, die voor het eerst de productie voor zijn rekening heeft genomen, hebben hun huiswerk prima gedaan.

Ik ben de eerste om toe te geven dat het allemaal niet erg origineel is, maar om eerlijk te zijn kan me dat geen reet schelen! Voor mij is deze 'The Crest' veruit de beste plaat die ik deze maand gehoord heb en eentje die zeker hoog in mijn jaarlijstje zal gaan eindigen. Net als goede wijn wordt Axel Rudi Pell met de jaren alleen maar beter!