Arma Gathas - Dead To This World

Arma Gathas - Dead To This World

Label : Metal Blade | Archiveer onder metalcore

Patrick : Wat kan en mag je verwachten van een nieuwe band die bestaat uit leden en ex-leden van Cataract, Born From Pain en Machinemade God? Precies, metalcore. Toch? Hoewel er muzikaal zeker raakvlakken met deze bands zijn, is de uitkomst van 'Dead To The World' van de nieuwe band Arma Gathas absoluut geen blindelingse optelsom van het verleden van de bandleden.

Als jij een klakkeloze kopie van de eerder genoemde bands verwacht, zal dit 'Dead To The World' je nog verrassen, want de muziek op dit album gaat verder dan alleen de metalcore. Het geluid van de voormalige bands is zeker terug te horen, maar het album houdt daar niet op. De tracks, die zwaar en venijnig uitpakken en op momenten een flinke groove kennen, zijn misschien wel het meest te betitelen als een mix van Bolt Thrower, Hatebreed en Machine Head. Technische verfijning kom je hier niet tegen en de band knalt van thrash riff naar thrash riff. Daar ligt wat mij betreft wel een manco want dit keer op keer herhalen komt de afwisseling op het album niet ten goede. De vocalen, gedaan voormalig Born From Pain zanger Ché Snelting, zijn vlijmscherp en de donkere onderwerpen die in de teksten worden aangesneden passen perfect bij de duistere sfeer van het album. Naast het intro kent het album nog twee instrumentaaltjes die zorgen voor een sfeervolle en donkere kant en prima aansluiten bij de andere nummers.

Hoewel oorspronkelijk bedoeld als een nevenproject voor Simon Füllemann (ex-Cataract) is Arma Gathas uitgegroeid tot een volwaardige band wiens debuut album liefhebbers van bovengenoemde acts zeker zal aanspreken.