Annihilator - Annihilator

Annihilator - Annihilator

Label : Earache | Archiveer onder speed / thrash metal

Sjak : In 2007 waagde Annihilator main man Jeff Water met 'Metal' een poging om de ultieme metal plaat uit te brengen. Dat was een nobel streven, maar voor mij persoonlijk haalde 'Metal' het absoluut niet bij zijn erg sterke voorganger 'Schizo Deluxe' en strandde de poging van Jeff dus ook in schoonheid. Een drietal jaren later is meneer Waters terug met 'Annihilator' en heeft hij het kwaliteitsniveau van 'Schizo Deluxe' weer opgepakt.

Zoals vanouds tovert riffmeister Waters de ene na de andere adembenemende riff na de andere uit zijn gitaar en soleert of zijn leven er van af hangt. Ik heb ze niet geteld, maar volgens de bijgeleverde info-sheet zijn het zesenzestig solos en dat verdeeld over slechts een tiental nummers. Is dat niet een beetje "over the top” zul je je afvragen? Nee, zeker niet, want dit instrumentale geweld is erg smaakvol verpakt in een aantal geweldige nummers. Luister maar eens naar opener 'The Trend' (met een lang instrumentaal intro), de supersnelle tracks 'Coward' en 'Ambush' (mijn persoonlijke favoriet!), het meer mid-tempo materiaal zoals 'The Other Side' en 'Payback' of de erg geslaagde Van Halen-cover 'Romeo's Delight', allemaal voorbeelden van hoe excellente power thrash gespeeld moet worden. Menig gitarist zal bij het horen van dit instrumentale geweld besluiten om zijn instrument maar aan de wilgen te gaan hangen, want dit hoge niveau is slechts weinigen gegeven! Natuurlijk drukt Jeff Waters een enorm stempel op het bandgeluid op 'Annihilator', maar ook de invloed van zanger Dave Padden mag niet onderschat worden, daar zijn vocalen in grote mate bijdragen aan de kracht van dit album.

Het enige wat ik te klagen heb is dat een negental nieuwe nummers in drie jaar tijd wel een beetje karig is, maar kwalitatief zit het wel snor met 'Annihilator' en daar gaat het uiteindelijk toch om, nietwaar?