Umbrtka - Kovový Háj

Umbrtka - Kovový Háj

Label : WereWolf Production | Archiveer onder black metal

Martin : Je hebt mensen, of bands, die echt uniek zijn in hun artistieke aanpak en je hebt er ook die het wel proberen, maar gewoon plat op hun bek vallen. Umbrtka from Plzen uit Tsjechië kun je er zeker niet van betichten dat ze voor een voorspelbare koers hebben gekozen, maar zonder goede songs en zonder een duidelijke visie komt het eigenlijk alleen maar over als een pretentieus zootje.

Het meest recente werk van deze band, 'Kovový Háj', is in elk geval aardig onverteerbare kost. Het album begint zo ongeveer zonder ook maar enige extreme metal elementen, waardoor het zachtzinnige gitaargetokkel en de cleane vocalen in de eerste instantie volledig in tegenspraak lijken te zijn met de albumhoes, waarop de bandleden zich in volledig black metal ornaat aan de wereld tonen. Dit verandert echter als de band geleidelijk aan naar een extremer geluid gaan en de distortion en screams hun intrede doen. Elk nummer is net weer iets harder dan het vorige, waardoor de hevigheid van het album langzaamaan opbouwt, wat op zich best een interessant vooruitzicht is. Dat doet echter niets af aan hoe bedroevend saai de eindeloze en structuurloze songs zijn. De cleane vocalen, die door het hele album heen zeer duidelijk aanwezig blijven, stralen totaal geen charisma uit en het feit dat men in het Tsjechisch zingt helpt daar ook niet aan mee. Het is immers zeker niet de meest toegankelijke taal en daardoor wordt het tekstuele concept (als dat er al is) meteen volkomen ondoordringbaar voor het merendeel van de mensheid.

Umbrtka klinkt als een soort van uiterst saai variant op Dornenreich, met hier en daar elementen die sterk aan Rakoth doen denken. Doordat deze vergelijking met tamelijk sterke bands opgaat, beklijft het gevoel dat de band eigenlijk best wel iets min of meer interessants zou kunnen afleveren. Het mag ook gezegd worden dat er zo nu en dan een klein beetje potentieel doorklinkt, maar de afgrijselijk monotone songs, de goedkope poging tot productie en de bij vlagen volslagen idiote vocalen smoren elk klein sprankje hoop dat het nog iets wordt in de kiem. Alsof dat nog niet erg genoeg is, duurt 'Kovový Háj' ook nog eens bijna een uur, wat pure tijdverspilling is aangezien er ongeveer vijf tot tien minuten aan muziek die te behappen is op de cd staat. Vooral uit de buurt blijven dus!