The Meads Of Asphodel / Old Corpse Road - The Bones Of This Land Are Not Speechless

Label : Godreah Records | Archiveer onder black metal

Release type: Split cd

Martin : Deze split cd is gewoon pure nostalgie. Pure Britse nostalgie, om precies te zijn. Het soort black metal dat door beide bands op deze 55 minuten durende release ten gehore gebracht wordt ademt Groot Brittani├ź uit elke porie, wat in dit geval eigenlijk lang zo slecht nog niet is.

Het aandeel van Old Corpse Road, genaamd 'The Bones Of This Land Are Not Speechless', bestaat uit een drietal uitgesponnen tracks, samen goed voor een dikke dertig minuten, die ons terugbrengen naar de dagen dat Cradle Of Filth nog een echte black metal band was in plaats van de cabaretshow die ze nu zijn. Alles, van de sfeer en de simpele, ietwat stoffige maar effectieve productie tot de Suffocation-stijl blasts, afgewisseld door energieke polka's, en de veelzijdige, onbewerkte vocalen, lijkt 'The Pinciple Of Evil Made Flesh' te schreeuwen, hoewel ook vergelijkingen met het vroege werk van Akercocke opgaan. Zodoende kan gesteld worden dat Old Corpse Road niet echt iets nieuws in te brengen hebben, maar het is een feit dat zulke typisch Britse black metal al lang geen gemeenplaats meer is, dus wat dat betreft vormt 'The Bones Of This Land Are Not Speechless' een welkome afwisseling. Voeg hier nog aan toe dat deze drie songs zeer goed in elkaar steken en men kan niet anders dan concluderen dat dit naar meer smaakt!

The Meads Of Asphodel, de meer bekende band van de twee, heeft voor een meer ongebruikelijke koers gekozen voor hun aandeel van deze split. The titel 'English Black Punk Metal' behoeft eigenlijk geen verdere uitleg meer aangezien vijf van de zeven songs covers zijn van voornamelijk punk en crust bands.De eigen composities van The Meads, respectievelijk een intro en een volwaardig nummer, laten de typische stijl van deze band horen, te weten old school, Britse, black metal met een sfeer die de luisteraar terugbrengt naar de kruistochten. De vocalen van Metatron, die meer naar hooligan dan naar black metal vocalist klinken, vereisen wellicht wat gewenning, maar uiteindelijk past het wel erg goed bij de old school vibe van de muziek. In feite is de overgang van eigen werk naar de covers ook helemaal niet zo groot, wat op zich ook niet vreemd is aangezien de originele artiesten The Meads Of Asphodel hebben geïnspireerd tot wat men nu doet. Het kan derhalve gesteld worden dat 'English Black Punk Metal' gewoon benadrukt dat deze band in punk en crust geworteld is. Dat impliceert overigens meteen dat het aandeel van The Meads in vergelijking met Old Corpse Road een behoorlijk stuk rauwer is, maar vanwege de energieke uitvoering zijn deze zeven tracks alsnog net zo goed te pruimen. De enige uitzondering hierop vormt een gedurfde versie van 'You Really Got Me' van The Kinks. Dat nummer had op zich zelfs best goed kunnen werken in een extreme metal context, ware het niet dat de vele lagen aan vocalen dermate over the top zijn dat het meer klinkt alsof The Muppets dit nummer gecoverd hebben.

Deze split van twee erg Britse bands zit erg goed in elkaar. Beide bands hebben hun deel van de overeenkomst met verve nageleefd, waardoor het zeker de moeite waard is om eens naar deze cd te luisteren.