Sulphur  - Thorns In Existence

Sulphur - Thorns In Existence

Label : Dark Essence Records | Archiveer onder black metal

Vera : Goed nieuws vanuit de underground in de Noorse stad Bergen, want zo dikwijls horen we niet van Sulphur, terwijl zij in 2007 toch het uiterst interessante 'Cursed Madness' uitbrachten. Eind jaren negentig werden de eerste stappen gezet, voortgekomen uit Taakeriket en sinds 2005 begon men terug (op Osmose). Nu is men eindelijk getekend door het label met een neus voor innovatieve acts Dark Essence Records en heeft men - met nieuwe leden Erik (Gorgoroth) op drums en bassist Vegard Howland - met 'Thorns In Existence' een tweede album gemaakt.

Sulphur vraagt wat inspanning van de luisteraar. De muziek is een avontuurlijke reis waar nogal wat hobbelwegen aan te pas komen. Het neemt dan ook enkele luisterbeurten in beslag voor je in de wijdverspreide capriolen enige herkenbaarheid oppikt. Intro 'Revelation' heeft al een spoor van het ongewone en dit zal alleen maar aangroeien. 'True Father Of Lies' baant zich slepend en stotend een weg doorheen coupletten en refrein. Zanger Thomas Skinlo Hoyven heeft een aangenaam rauwe stem, alhoewel zijn zang soms grenst aan zwartgeblakerde metal is het nooit onverstaanbaar gekrijs. Bovendien is er veel afwisseling in de zang. Aan ritmiek en gitaarloopjes herkent men meteen een zekere progressiviteit (of noem het grilligheid). Er zijn ook veel bijgeluidjes in de muziek, die er op het eerste zicht amper bijhoren, maar toch verfrissend zijn. Een houvast hebben we aan de mooie, melodieuze gitaarsolo's. Het drumwerk valt op door vreemde tegenritmes en ongelofelijk hakwerk, maar dat kan het volgende moment volledig anders zijn. Misschien is 'The Purifying Flame' wel wat hectisch, hier horen we aanvankelijk black/thrash, maar daar is de knappe huilende gitaarsolo alweer om ons te doen herademen na een akelig, atmosferisch fragment. Elk nummer heeft zo wel zijn verrassingen, zoals een donkere vertelstem in het snelle 'Into Nothingness', waardige celloklanken aan het einde van 'Ravner Beiter I Banesar' (de enige track in het Noors gezongen) en een koor en orkestratie in 'Luna Noctiluca'.

Sommige leden spelen ook in Vulture Industries en ooit telde men ex-leden van Enslaved en Taake in de bezetting. Met deze laatste band deelt Sulphur nu het label waar ze op zitten. Ruim de moeite om te onderzoeken voor elke avontuurlijke extreme metal fan. Er wordt van alle stijlen een uitdagende mix gebrouwd.