Stormzone - Death Dealer

Stormzone - Death Dealer

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Nima : Met hun debuut album 'Caught In The Act' liet Stormzone al een magnifieke, diep in de tachtiger jarengewortelde combinatie van hardrock en heavy metal horen en wat mij betreft behoorde de band tot n van de beste nieuwkomers van 2007.

Gelukkig werd de band's kwaliteiten ook opgemerkt door voormalig Tygers Of Pan Tang zanger Jess Cox, die er voor heeft kunnen zorgen dat de band onderdak kreeg bij SPV/Steamhammer. Drie jaar na het verschijnen van 'Caught In The Act' slaat de band rondom zanger John 'Harv' Harbinson een keiharde tweede slag met een wederom fantastisch album. 'Death Dealer' sluit namelijk perfect aan bij het debuut en laat een dozijn kwalitatief hoogwaardige rockende heavy metal horen, waarbij strakke riffs, mooie solo's en de geest van de jaren tachtig de bovenhand hebben. Er is een belangrijke rol weggelegd voor de gitaristen Keith Harris en Chris Polin en de heren toveren de ene heerlijke riff en solo na de andere uit hun vingers. Uiteraard speelt Harbinson's stem een eveneens belangrijke rol in Stormzone's muziek en hij schittert bijna letterlijk op de nieuwe nummers. Of het nu gaat om een snelheidsduivel zoals 'Labyrinth', een mid-tempoknaller zoals 'Secret Gateway' of het gevoelige 'Wasted Lives', staat de band zowel instrumentaal als vocaal sterk op de benen en laat geen enkel steekje vallen. Het album laat dan ook geen tekenen van zwakte zien en ondanks het lange speeltijd van meer dan 71 minuten, zorgen men ervoor dat je bij de les blijft. Opvallend is ook het feit dat het album ondanks zijn sterke jaren tachtigkarakter geen moment gedateerd klinkt.

Al met al is 'Death Dealer' een fantastische, kwalitatief hoogwaardige en divers album geworden en behoort zonder twijfel tot een van de beste releases van dit jaar tot dusver. Dit is min of meer een must voor een ieder die tachtiger jaren hardrock en heavy metal een warm hart toedraagt en ongetwijfeld een kandidaat voor mijn jaarlijst.