Salem - Playing God And Other Short Stories

Label : Pulverised Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : "The first band ever to appear on MTV's Headbanger's Ball. Met die indrukwekkende woorden werd mijn eerste kennismaking met Salem, via het nummer 'The Fading', ingeluid. Ik ging naarstig op zoek wat er dan zo duister was aan de plaats Salem, in de hoop dat ik daarmee een nieuwe Sodom en Gomorrah te ontdekken, maar gezien de beperkte middelen die ik destijds tot mijn beschikking had, kwam ik niet verder dan 'Salem's Lot'. Dus nu is de uitgelezen mogelijkheid eens wat dieper op de materie in te gaan. Het blijkt ook nog een Cananitische God te zijn, dus welke bedoeld de band nu?

Salem (de band) bestaat nog niet zo lang, pas sinds 1985(!!!). De underground scene in Isral is dan nog maar net in opkomst en de band zou daar een vaandeldrager van gaan worden, een kleine tien jaar later. Zie ook de introductie in de vorige alinea. Je zou het bijna niet voor mogelijk houden, maar Salem kreeg ooit van Euronymous de aanbieding om naar Noorwegen te verhuizen. Dit was uiteraard grootspraak, want de man had een dergelijke aanbieding nooit kunnen realiseren, aangezien hij zakelijk niet zo heel erg sterk was, noch kapitaalkrachtig. Kristian "Varg Vikernes op zijn beurt vond de muziek heel aardig, maar hekelde het feit dat de band teksten had die tegen de Holocaust waren. Zo erg zelfs, dat hij naar verluid een bombrief naar zanger Ze'ev stuurde. De band vertelt hier wat over in een interview in de zelfde editie als dit artikel, dus zoek dat vooral ook even op.

Anno 2010 heeft de band inmiddels een imposante discografie op de naam staan en het gaat alsmaar gestaag verder. En nooit werd schokkend afgeweken van de stijl, maar toch wist de band altijd weer een nieuwe koers te varen, hoe subtiel de details ook waren. En wederom heeft Salem met 'Playing God And Other Short Stories' een mindtwister afgeleverd om "U tegen te zeggen. En zoals onderstaand titels verraden, er is een conceptueel verband tussen enkele nummers. De ritmesectie is als vanouds ijzersterk en de diverse extra's, waaronder "klagende vrouwenzang achter de hangende krijsgrunt van zanger Ze'ev, maken het al met al een aangenaam akelige beleving. Het woord "mystiek komt meer dan eens te berde. Ik ben nog wel een beetje op zoek naar de hoogtepunten op het album, maar de algehele sfeer bevalt me wel. En bovendien, uniek is het niet meer, maar een death metal band uit Israel, je zult met me eens zijn dat alleen die gedachte al heel bijzonder is. Maar dat brengt je tot de voordeur, ik reken ze af op de cd die ze afleveren en dat is misschien niet de kraker van het jaar, maar zeker wel weer een wapenfeit om behoorlijk trots op te zijn.