81db - Evaluation

81db - Evaluation

Label : RNC Music | Archiveer onder different metal

Bart : We hebben een vreemd dier gevangen. Nou ja, het kwam ons eigenlijk opzoeken. 81db presenteert ons vol trots hun debuutalbum, alweer uit 2009. Eclecticisme is hun grootste inspiratiebron, en ze gebruiken haar goed. Zware riffs worden onderzocht van bijna-punk naar Watchtower-technicaliteit (luister naar het begin van 'Nice Trip'). Het nummer 'Mirror' heeft zang die doet denken aan Nickelback, alleen dan zonder het gelikte eromheen. Als we dat nummer willen vergelijken met 'Voices', hun single, kunnen we dat simpelweg niet…dit nummer doet weer denken aan System Of A Down, inclusief gestoorde vocalen, plotselinge breaks en een razende gitaar. Eigenlijk kan 81db het best met hen vergeleken worden, met als grootste verschil dat 81db nog een stuk eclectischer is.

Ja, hoor ik je denken, allemaal leuk en aardig dat geëxperimenteer en zo, maar word ik ook emotioneel betrokken? Nou, hoewel de meeste nummers meer een adrenaline-schop onder je kont zijn dan emotionele zwaargewichten, krijgt 81db het voor elkaar om ook nog erg meeslepende nummers voor je te pennen. Neem bijvoorbeeld 'Argonaut's Dance': een erg atmosferisch nummer met Griekse folkelementen: echt aangrijpend. 'Revelations' laat dan weer een andere ballade-kant van 81db horen, waar de zanger plots als James Hetfield klinkt en er nog mee wegkomt ook omdat het nummer en de zang prachtig zijn!

De productie is prima en het spel is erg strak, met alle bandleden betrokken bij het bouwen van de dynamiek. Ik ben erg benieuwd hoe deze band gaat klinken op hun volgende plaat, waar zoals je kunt lezen in het interview in ditzelfde nummer al aan wordt geschreven. Voorlopig draag ik dan dit album op mijn lichaam voor mogelijke "ik heb inspirerende gestoorde muziek nodig, nu!"-noodgevallen. En misschien zou jij dat ook moeten doen (je weet nooit wanneer het gebeurt!).