Dionysus - Sign Of Truth

Dionysus - Sign Of Truth

Label : AFM Records | Archiveer onder

Ferdi : De Duits/Zweedse groep Dionysus ontstond in '99, toen Ronny Milianowicz en een zekere Johnny hlin de band Sinergy vaarwel zeiden om voor zichzelf te beginnen. Met het aantrekken van Olaf Hayer (bekend van de solo-albums van Luca Turilli) werd de basis gelegd voor Dionysus, die afgelopen Sint Maarten -11 november dus- eindelijk haar langverwachte debuut-cd uitbracht. De keuze voor de producer is gevallen op Tobias Sammet, bekend van Edguy en Avantasia. En voor de mix maakt de groep gebruik van Tommy Newton (die na al zijn jaren als producer qua bekendheid nog steeds teert op het feit dat hij vijftien jaar geleden Helloween's Keeper Of The Seven Keys heeft gemixt).

Dionysus kiest in de muziek voor een traditionele benadering, maar weet wel het clichmatige wat zoveel andere bands hebben te vermijden. Elk van de nummers weerspiegelt een eigen identiteit. De band bereikt dat door niet alleen uit te gaan van een sterke melodie, maar ook door de achterliggende songstructuren ingewikkeld en afwisselend te houden. Muzikaal gezien tapt de groep stevig uit het Helloween-vaatje, maar klinkt wel moderner dan die groep zelf tegenwoordig doet. Al met al is dit debuut een leuke cd. Een echte knaller, dat is het helaas niet geworden. Voor alle expertise die er achter de knoppen en in de opnamecabine van de Rhn-studio aanwezig was, heeft de cd namelijk een wel heel hoog 'dit had nt iets beter gekund'-gehalte. Dit debuut is dus niet de knaller die ik had gehoopt dat het zou worden. Een lekkere cd die je zonder problemen kan aanschaffen, maar niet eentje die je over een jaar nog regelmatig uit je kast trekt.