The Vision Bleak - Set Sail To Mystery

The Vision Bleak - Set Sail To Mystery

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder gothic metal

Vera : Wanneer ik het nieuwe, vierde studioalbum van The Vision Bleak hoor, gaan mijn gedachten automatisch uit naar de tweede dag van dit jaar, toen heel Europa bedekt lag onder een dikke laag sneeuw. De luistersessie in Berlijn liet me immers voor het eerst kennismaken met 'Set Sail To Mystery'. Het verslag van dit gebeuren kan je hier lezen.

Drie maanden later ligt dit nieuwe pikzwarte op horrorverhalen gebaseerde album in de winkels (vijf april) en duiken we terug in de fascinerende wereld van Ulf Theodor Schwadorf en Allen B Konstanz. In 2009 kreeg 'Set Sail To Mystery' gestalte: van mei tot juli verbleef men in de befaamde Studio E van Schwadorf en van eind november tot Nieuwjaar maakte men de klus af. De vorige albums waren tot in de precisie voorbereid vooraleer op te nemen, ditmaal gebeurde een deel van het schrijfproces nog in de studio zelf. Op die manier wist het duo een nieuwe spontaniteit en spanning te ontwikkelen die zich vertaald in een dynamisch en erg gevarieerd album. Nooit waren de contrasten tussen ingetogen stukken en ruwe uitbarstingen immers zo groot. Het is een voorlopig hoogtepunt geworden in het bestaan van de in 2004 opgerichte band!

Het dodenschip vaart binnen op de bijzonder duistere klanken van 'A Curse Of The Grandest Kind'. Alleen dreigende orkestratie en gesproken woorden creren een filmische atmosfeer. De stem wordt naar het einde toe dramatischer. Voor 'Descend Into Maelstrom' gaan we naar Noorwegen. De rockende, strakke gitaren zijn terug van de partij. Het is een krachtig, meeslepend nummer dat perfect weergeeft hoe een schipper verslonden wordt door een maalstroom. De donkere zang heeft een zweem van bijgevoegde black zang en zelfs een lijntje operazang. Veel vocale verscheidenheid. Het nummer eindigt met berustende, tokkelende gitaren zoals de oceaan die zich sluit boven het spartelende slachtoffer. Sluipend en geheimzinnig is 'I Dined With The Swans', de zang vertoont enige gratie en pathos. Dit gevoel is misleidend want het gaat over een seriemoordenaar. Dan is het tijd om eens flink van jetje te geven. Scheurende gitaren en thrash achtige riffs heersen in 'A Romance With The Grave'. Dit is een gothic metal song, met zang en toetsen die me aan Sisters Of Mercy en Type O'Negative doen denken. De triptiekzang (laag en donker, clean en ruw) komt terug in het vlotte 'The Outsider'. Let op de prachtige gevoelige gitaarsolo! Vervolgens komen we bij mijn favoriete track op dit moment. Niet toevallig heel episch werkt 'Mother Nothingness (The Triumph Of Ubbo Sathla)' zich in acht minuten doorheen een amalgaam van donker aanzwellende klanken, zware doom riffs, gitaarwerk met oosters tintje en een operatesk einde (Helm doet de laatste strofe). 'n Beetje la Therion. Dit is trouwens een album dat bulkt van orkestratie, meer dan ooit. 'The Foul Within' is traag en geheimzinnig, met half gesproken zanglijnen. Fijn gitaarwerk en toetsornamenten zijn toegankelijk. Om tenslotte in 'He Who Paints The Black Of Night' nog even alle remmen los te gooien in een rifforama dat niet zou misstaan op een Amon Amarth plaat. Dit is een voltreffer! Later komt de orkestratie weer opzetten en ook is er alweer een knappe gitaarsolo in dit vlugge nummer. Zoals je merkt heeft The Vision Bleak de eigen grenzen op dit album nogmaals verlegd. Er zijn legio details die in elke luisterbeurt naar voor komen. Deze helletocht (als we op de teksten afgaan) verandert in een muzikaal paradijs door de spitsvondige kwaliteiten van deze unieke band. Wanneer dit in uw favoriete e-zine verschijnt, vertrekt The Vision Bleak op tournee met Alcest en Fjoergyn. Niet te missen!