Rhapsody Of Fire - The Frozen Tears Of Angels

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Wel godverdomme! Dat werd tijd zeg! De Italiaanse meesters van de symfonische power metal komen eindelijk met de opvolger van de in 2006 verschenen 'Triumph Or Agony'! Om heel eerlijk te zijn had ik ergens gedacht nooit een nieuwe Rhapsody Of Fire album te horen, maar dat bleek gelukkig niet het geval. Het lange wachten had voornamelijk te maken met enige problemen tussen de band en hun voormalig label en management, Magic Circle Music. Gelukkig heeft men onderdak gevonden bij Nuclear Blast en is de band's zevende studioplaat ('Reign Of A Thousand Flames' niet meegerekend) eindelijk een feit.

'The Frozen Tears Of Angels' is het derde deel van 'The Dark Saga' verhaal en is wederom een typische Rhapsody Of Fire album geworden. Al vanaf de eerste seconde zit ik rusteloos op het puntje voor mijn stoel en zodra de stem van acteur Christopher Lee (die, zoals de meeste weten, vaker met de band heeft gewerkt) door de speakers klinkt krijg ik een dikke portie kippenvel! Zoals we van de heren gewend zijn, begint het eerste stukje muziek met prachtige, magistrale koren en orkest en word je meteen meegesleept in de fantasiewereld die gitarist, componist en mastermind Luca Turilli heeft gecreerd. Het geheel klinkt meteen vertrouwd en de glimlach is niet van mijn lelijke smoel af te slaan!

Rhapsody Of Fire speelt al jarenlang in dezelfde line-up en heeft de uitgebreide 'Warriors, Demons And Dragons tour' flink zijn vruchten afgeworpen. Nou ben ik vanaf het debuut 'Legendary Tales' al helemaal weg van deze band, maar ik moet zeggen dat ik ze nu nog meer dan een eenheid klinken. Drummer Alex Holzwarth en bassist Patrice Guers vormen de solide ruggengraat, Luca Turilli en toetsenist/mede hoofdcomponist Alex Staropoli wisellen elkaar constant af van prachtige solo's en ritmes en zorgen constant voor hoogtepunten. Zanger Fabio Lione schittert nog meer dan tevoren en bewijst nogmaals de enige zanger te zijn die bij deze band past. Zijn performance is op zijn zachts gezegd adembenemend; hij gaat moeiteloos van laag naar hoog, van agressief naar emotioneel en bewijst in een song 'Reign Of Terror' ook een waardige black metalscreamer te zijn! Petje af hoor!

In vergelijkingen met de twee voorgaande albums, is 'The Frozen Tears Of Angels' iets makkelijker verteerbaar. Daar waar de twee voorgangers beide meerdere luisterbeurten nodig hadden om tot hun recht te komen, pakt de nieuwe meesterwerk je meteen bij de strot en heeft een sterker live-gevoel. Tja, wat kan ik nou nog meer zeggen over deze plaat? Het album is namelijk van begin tot eind n grote hoogtepunt en is zonder twijfel het beste album in de band's carrire en dat overdrijf ik niet! Dit is gewoon een must voor elke Rhapsody Of Fire fan en een ieder die hoogbegaafde, symfonische power metal een warm hart toedraagt. Nou rest mij nog te zeggen: Rhapsody Of Fire is terug! Hulde!