Outrage - Outrage

Outrage - Outrage

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Japan is altijd een apart landje geweest en ook op metalgebied blijft het land een geval apart. Dat Japanners echter niet vies zijn van een potje heavy metal is al decennialang geen geheim meer. Het feit dat ze ook heel wat bands teweeg hebben gebracht is misschien minder bekend.

Kijk nou naar Outrage! Ik geef eerlijk toe dat ik nooit van deze band had gehoord en dat terwijl ze al sinds 1987 bezig zijn. In November vorig jaar bracht men zelfs hun tiende, titelloze, studioalbum uit! De band gaat meteen stevig van start met 'Rise' en komt met stevige, snelle heavy metal riffs met een scherp thrashrandje en zodra zanger Naoki Hashimoto zijn strot openzet, wordt het gelijk duidelijk dat men Metallica als groot voorbeeld heeft. Dat is op zicht niet erg en de band weet de tempo er over het algemeen hoog te houden, komt regelmatig met goede riffs en solo's en klinkt op en top metal! Helaas klinken de songs ook erg monotoon - wat zeker ook voor geldt voor de zang - en blijven totaal niet hangen. Na een paar nummers heb ik het dan ook behoorlijk gehad met deze plaat! De band had er misschien beter aan gedaan om een paar doomy nummers zoals 'Reign' en tussendoor te gooien en de totaal misplaatste ballade 'Shine On Weg' te laten.

Begrijp me niet verkeerd, want de band laat zeker kwaliteit horen en heeft het zeker in zich om met goede klanken en heerlijke riffs en solo's te komen. Alleen is het totaalplaatje het net niet. En als je kijkt naar hoeveel goede releases er elk maand uitkomen, dan ben ik bang dat Outrage in Europa of de Verenigde Staten weinig indruk zal maken.