Kamelot - Epica

Kamelot - Epica

Label : Noise Records | Archiveer onder

Ferdi : Kamelot is inmiddels geen onbekende naam meer in het heavy metal landje. De naam die in het verleden synoniem was met het kasteel van waaruit koning Arthur en de ridders van de Ronde Tafel voeding gaven aan mythe en legende, is na het veranderen van de eerste letter synoniem geworden met zeer hoogwaardige power metal. Na een wat moeizaam begin met een andere zanger en een onder een laag opnamebudget gebukt gaande cd met wereldzanger Roy Khan, groeide de groep door The Fourth Legacy ('99) en Karma (2001)uit tot een echte topband.

Met Epica kan de status van Kamelot nu alleen maar verder groeien. Deze cd is in alle opzichten de meest vooruitstrevende cd geworden die de band heeft uitgebracht. Epica is een ambitieuze concept-cd, gebaseerd op Goethe's literaire meesterwerk Faust. De muziek en de teksten zijn onlosmakelijk in elkaar verweven, waardoor de cd als één geheel overkomt. Was Karma nog een vrij traditionele cd, op deze cd gooit de groep alle conventionele regels voor structuur en opbouw overboord. Dit lijdt soms tot hele interessante creaties. Doordat het contrast tussen coupletten en refreinen behoorlijk naar de achtergrond is gedrukt, kan het behoorlijk wat tijd kosten om deze cd te doorgronden. Het is echter een inspanning die de moeite dubbel en dwars loont, want als je goed de tijd neemt ontluiken de geweldige composities als een bloem na een frisse regenbui in de lente. Daarbij mogen de teksten overigens ook niet onbesproken blijven. Nu was Kamelot lyrisch altijd al heel sterk, maar op deze cd heeft de band zich overtroffen. De teksten zijn beschrijvend, poëtisch, romantisch en wonderlijk verhalend, en weten ten alle tijden de waardigheid van Goethe's boek te behouden. Dit alles maakt Epica tot een waar meesterwerk, van de hand van één van de beste symfonische metalbands van het moment.