Mudvayne - The End Of All Things To Come

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder

Jill : Het is al een tijd geleden dat het 8-benige metal-circus uit Peoria, Illinois wat nieuws uitgebracht heeft, om precies te zijn twee jaar. In augustus 2000 brachten de mannen, na lang touren met het ons welbekende gemaskerde Slipknot, het juweel van een plaat LD 50 (= Lethal Dosage 50%) uit, wat een hoopvol licht scheen in de dikke duisternis die de Nu Metal op dat moment was. Een jaar later werd de demo van de band opnieuw uitgebracht, genaamd The Beginning Of All Things To Come (origineel heette deze Kill, I Ougtta), wat niet een doorslaand succes was, maar toch leuk voor de heb. En dan nu, na twee jaar is daar de opvolger van LD50, The End Of All Things To Come.

En daar waar LD50 uitblonk in muzikale complexiteit, heeft men hier de nadruk gelegd op de muzikale en vocale melodie├źn. De band is qua composities en geluid wat meer een eenheid geworden. Misschien ook als mensen, zo na dat lange tourschema? The End Of all things To Come, met uitblinkers als Not Falling, (Per)version Of A Truth en A Hey To Nothing gunt ons een agressievere, maar toch (door de melodieuze intermezzo's) gevoelige blik achter de geschilderde koppen van dit kwartet. Het nieuwe plaatje van de planeet MuDvAyNe is niet de meest toegankelijke, maar zeer de moeite waard als je eenmaal een beetje door de taaie buitenkant heen hebt geluisterd. Hoewel ik denk dat met wat meer tijd de plaat waarschijnlijk wat meer in de buurt was gekomen van de uniciteit van LD50, denk ik dat de Muddies met de hulp van David Bottril (King Krimson, Tool, Peter Gabriel) toch een sterk staaltje muziek op glimmend plastic heeft weten te persen.