Sodom - Agent Orange

Sodom - Agent Orange

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Tormentor Erich : Toen in 1990 Sodom 'Agent Orange' met de line up Witchhunter / Blackfire / Angelripper op de mensheid losliet betekende dit album de definitieve doorbraak voor deze Ruhrpott thrashers. De internationale pers omschreef de band voor het eerst als volwassen en de fans van het eerste uur konden 'Agent Orange' ook waarderen omdat het stilistisch niet te veel van voorganger 'Persecution Mania' afweek.

Twintig jaar later klinkt 'Agent Orange' nog steeds goed, wat ook te danken is aan de duidelijke en typische productie van Harris Johns. Songs zoals het titelnummer, 'Remember The Fallen' en 'Ausgebombt' behoren al sinds jaar en dag tot de klassieker uit de live set van Sodom maar ook werkjes zoals 'Tired And Red' (met een mooi akoestisch tussenstuk (!)), het tekstueel gewaagde 'Incest', het sterke 'Magic Dragon' (gave riff) of het snelle 'Baptism Of Fire' mogen er in 2010 nog steeds zijn. 'Agent Orange' blijkt twintig jaar na z'n verschijnen nog altijd te boeien en het mag met recht tot een van de klassiekers in de geschiedenis van de Duitse thrash metal worden bijgeschreven.

Het artwork van Andreas Marschall heeft niet aan kracht verloren en het boekwerkje met liner notes van Tom, teksten en foto's maken het geheel af. Zelfs de bonus cd is niet verkeerd. Alhoewel de vijf live tracks 'Incest', 'Agent Orange', 'Tired And Red', 'Remember The Fallen' 'Ausgebombt' en de Duits talige versie van deze laatstgenoemde track al eerder zijn verschenen via live albums of via de 'Ausgebombt' single is het toch leuk om ze zo op een extra schijfje bij elkaar te hebben.

De vraag der vragen bij dit soort opnieuw uitgebrachte albums is echter nog steeds: "Wie zit hier nu echt op te wachten? Ik kan me voorstellen dat de echte Sodom liefhebber deze elpee of cd al lang in de kast heeft staan en de extra's zijn dus al eens eerder verschenen. Aan de andere kant moet ik echter ook stellen dat 'Agent Orange' zich nog met gemak kan meten aan de massa thrash releases van de laatste tijd en hierdoor wellicht een aangename eerste kennismaking voor velen kan zijn. Het geheel is in ieder geval goed verzorgd en over de kwaliteit van het gebodene kan ik alleen maar tevreden zijn. Ik mag dan ook graag spreken van een re-release van de betere soort.