Ragnarok - Collectors Of The King

Ragnarok - Collectors Of The King

Label : Regain Records | Archiveer onder black/pagan metal

Neithan : Zo; dat heeft even geduurd zeg, want het laatste album van het Noorse Ragnarok is alweer van 2004 ('Blackdoor Miracle'). Het zal u inmiddels niet verbazen dat de bezetting nagenoeg compleet veranderd is: alleen drummer Jontho (bekend van Kharon en Tsjuder) is nog over, maar de andere drie leden zijn nieuw. Velen zullen het vertrek van zanger rjan "Hst" Stedjeberg (Taake) betreuren, maar ik denk dat Jontho met HansFyrste n van de meestbelovende zangers van het moment geeft weten te recruteren. Velen hebben het (terecht) over Mannevond van Koldbrann als meest kwaadaardige stem in de black metal van het moment; welnu, in de toekomst zal deze man een gezonde sparringpartner hebben want wanneer HansFyrste zijn mond opentrekt is het ook alsof de legers van Isengard door de Uruk-hai bevelhebber naar de muren worden gestuurd

De eerste vooruitzichten zijn gewoon uitstekend: een prima line-up, een label als Regain in de rug (die heb ik nog geen rukband zien tekenen) en opgenomen in de bekende Endarker-studios (inclusief Marduk's Magnus "Devo Andersson als engineer). Alles klopt; de band hoeft het alleen nog maar in te koppen en dat hebben ze gedaan: snoeihard in de "ondersteboven kruising!

Ten opzichte van 'Blackdoor Miracle' en 'In Nomine Satanas' is er wel iets veranderd: nog steeds is het intensief als de hel, maar het is iets minder typisch rauw Noors geworden: wellicht een invloed van de studio en de nieuwe zanger, daar diens band Svarttjern ook van het kaliber "je kan een moker ook gebruiken om iemand vol in zijn smoel te raken is. Ik denk dat massiever bij Ragnarok 2010 een passend trefwoord is. 'Stabbed By The Horns' opent in volle vaart na het intro en laat horen dat de band een razend nummer kan brengen van bijna vijf minuten zonder te vervelen door inventieve gitaarloopjes tussendoor, ondersteund door drums die genadeloos losgaan. En dat is eigenlijk het recept: op zich zijn het allemaal flink furieuze nummers, waarbij de afwisseling in de gitaaraccenten ligt: hierdoor ontstaat een intensief album dat toch voldoende variatie biedt. Natuurlijk, tussen al dat razende geweld had een langzaam nummer prima gepast, maar aan de andere kant is dat niet waar Ragnarok voor staat: wel hebben ze breaks in de nummers om verveling te voorkomen, zoals duidelijk te horen is in het middenstuk van 'The Ancient Crown Of Glory'.

Een uitstekend album en zonder twijfel de terugkeer van Ragnarok onder de helse legioenen: het album duurt ruim 38 minuten, maar dat past perfect bij albums met een dergelijke intensiteit. Voor de vinylfreaks: stelletje mazzelaars, want jullie krijgen als bonus het nummer 'Maze Of The Abyss' erbij Naast Burzum en Troll kan ook Ragnarok in het rijtje van Noorse bands die na een tijd van stilte genadeloos terugkeren: de score is dan ook navenant. Absoluut goedgekeurd voor het gebruik van het 'TNBM'-logo!