Machines Of Grace - Machines Of Grace

Machines Of Grace - Machines Of Grace

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Wim : Kijk, dit is nou gewoon een lekker plaatje. Hier houd ik van. Metal zoals metal moet klinken. Machines Of Grace uit Boston, USA weet hoe het moet. Zij bieden de argeloze luisteraar houvast en duidelijkheid: je wilt metal? Dan krijg je metal. Old school metal om precies te zijn. Wat ik daaronder versta? Vette riffs. Mokerslagen op de drums. Een goede zanger. En niet te vergeten: goede songs. Op zich ook niet verwonderlijk dat je dat allemaal ook te horen krijgt als je je realiseert dat niemand minder dan Zak Stevens (Savatage, Circle II Circle) en Jeff Plate (Savatage, Transiberian Orchestra en Metal Church) deel uit maken van deze band. Dat zijn mannen die hun strepen allang verdiend hebben in de wereld van de stevige muziek. En ook hier laten ze weer horen dat ze tot de elite horen van hun soort.

Duw dit schijfje in je cd speler en je wordt onmiddellijk blij van de stevige riffs die Matt Leff op je afvuurt. Hij wisselt Savatage-achtige riffs af met Van Halen - frivoliteiten en staat ook akoestisch zijn mannetje. Prima gitarist. Het songmateriaal is ook meer dan behoorlijk. Het roept natuurlijk allemaal herinneringen op aan albums als 'Handful Of Rain' en 'Edge Of Thorns' en het Circle II Circle materiaal, maar is dat erg? Er zijn mindere referentiekaders is mijn bescheiden mening. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik ook wel gecharmeerd ben van de stem van Stevens. Ik vind hem echt een geweldige zanger, altijd al gevonden. Hij heeft kracht, souplesse, bereik, zingt zuiver en legt emotie in zijn stem ('The Moment', 'This Time'). Niet bepaald geringe kwalificaties dacht ik zo. Meer valt er feitelijk niet over deze krachtige cd te vertellen. Verplichte kost voor Sava-fans en liefhebbers van traditionele hardrock en metal van hoog niveau. Nu maar hopen dat het geen eenmalige happening is maar een chte band.