Solution .45 - For Aeons Past

Solution .45 - For Aeons Past

Label : AFM Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Bijna een jaar voordat Christian lvestam en Scar Symmetry uit elkaar gingen, richtte lvestam, samen met Jani Stefanovic (Miseration, Essence Of Sorrow), Solution .45 op. Andere leden werden gevonden in Tom Gardiner (Hateform, ex-Mors Principium Est), Anders Edlund (Angel Blake) en Rolf Pilve (Miseration, Essence Of Sorrow). De toetsen werden gedaan door Mikko Hrkin (Cain's Offering, ex-Sonata Arctica, ex-Kotipelto); oorspronkelijk een volwaardig bandlid maar hij is inmiddels opgestapt en wordt beschouwd als gastmuzikant op dit debuutalbum.

Door de aanwezigheid van lvestam ligt een muzikale vergelijking met Scar Symmetry erg voor de hand. En als je dit 'For Aeons Past' beluistert, ontkom je daar eerlijk gezegd ook niet aan. Rauwe riffs, prachtige melancholische en epische passages en progressieve, intrigerende songstructuren trekken in tien fascinerende tracks aan je voorbij. De nummers zitten vol met melodieuze death, jaren tachtig elementen en progressieve invloeden, verpakt in plotse tempowisselingen. Prachtige voorbeelden daarvan zijn 'The Close Beyond', 'Wirethrone', 'On Embered Fields Adust' en het haast al legendarische 'Clandestinity Now'.De vocalen van lvestam zijn wederom vol variatie, kleurrijk, krachtig en sfeervol. De teksten zijn niet door de band zelf geschreven maar door niemand minder dan Mikael Stanne ( zanger van Dark Tranquillity). Stanne is zelf ook nog even te horen op 'Bladed Vaults'. De productie, gedaan door Thomas 'Plec' Johansson en dus is een modern, helder en tevens zwaar geluid gegarandeerd.

De verwachtingen voor dit 'For Aeons Past' waren enorm hooggespannen. De band lijkt daar echter moeiteloos mee om te gaan en voldoet moeiteloos aan de verwachting. Een rijk geschakeerd, afwisselend album dat de volledige lengte van meer dan een uur volop weet te boeien, is het resultaat. "Dit 'For Aeons Past' is de norm hoe moderne metal moet en zal worden geschreven voor de volgende generatie! brult de biografie laat daar weinig tot niets van gelogen zijn!