Gus Drax - In Search Of Perfection

Gus Drax - In Search Of Perfection

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Normaal ben ik echt niet zo een liefhebber van instrumentale CD's. Maar al te vaak slaan dat soort albums door in idyllisch gepiel, oeverloze frivoliteit of zinloos gepingel of wordt de emotie van een zanger nodeloos gemist. Doelloos op de hals van een gitaar rondrennen en vergeten degelijke nummers te schrijven, spreekt mij simpelweg niet aan.

Maar niets van dit alles op het album 'In Search Of Perfection' van Gus Drax. Naast dat Gus de gitarist is van de Engelse band Biomechanical en hij sinds begin van dit jaar dus ook aan de snaren plukt bij Paradox, heeft hij in eigen beheer een instrumentale CD uitgebracht. En in de negen nummers die voorbij komen laat hij horen hoe je een instrumentaal album in elkaar dient te steken. Het virtuoze en frivole is zeker aanwezig, maar heeft geen moment voorrang gekregen. Het gitaarspel staat voortdurend in het teken van de tracks die bijna allemaal een progressieve thrash en speed metal geluid kennen. Slechts 'In Loving Memory' klinkt wat ingetogener en gevoeliger. Zonder de andere tracks tekort te doen, zijn vooral 'Kiss Of Life', 'End Of Innocence', 'In Presence Of The Dead' of het snelle, zwaarder 'Abnormal Sequence' de pareltjes van dit instrumentale album. Helemaal in zijn eentje heeft Gus het niet gedaan: Steve Smyth (o.a. ex-Forbidden, ex-Nevermore, ex-Testament) en Dimitirs Bournakas spelen elk een korte solo op het album en Bob Katsionis (keyboard - Firewind, Outloud) Vasilis Liakos (bas) spelen mee op het nummer 'Vitality'.

Liefhebbers van gitaarhelden als Jeff Loomis, Jason Becker en Marty Friedmann doen er goed aan dit album rap in huis te halen. 'In Search Of Perfection' is voor hen een 100% verplichte aanschaf!