Mastermind - Insomnia

Mastermind - Insomnia

Label : Lion Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart : Mastermind is een band die lichtelijk over het hoofd werd gezien voor de afgelopen twintig jaar. En de vraag is: was dit hun verdiende loon? Het geval wil dat deze band een heleboel moeilijk verteerbare dingen op haar kerfstok heeft: gelectrificeerde uitvoeringen van klassieke miskleunen, midi-gebaseerde symfonische prog, overtrokken benaderingen van progressieve power metal. Maar laten we het verleden eens het verleden wezen en luisteren naar deze nieuwe plaat, 'Insomnia'.

Nouja, voordat we met de muziek beginnen: de digitale 'dame' op de hoes is echt een misbakselige afbeelding; dit moet een grap zijn! En dat terwijl ze nu een zeer geschikte zangeres in de gelederen hebben. Moest dit nou echt? Welaan, door met waar het om gaat. Vanaf het begin is duidelijk dat er wat veranderingen hebben plaatsgevonden: de band heeft besloten zich te richten op het schrijven van wat compactere en meer traditionele nummers. Vreest niet: we krijgen geen formulewerk hier: de band is eigenzinnig genoeg om ver van al te duidelijke couplet-refrein structuren te blijven. Natuurlijk kunnen we wel regelmatig meezingen met de aanstekelijke zanglijnen, waarvan 'Piggy World' wellicht het beste voorbeeld is: een meedinger naar live meezing succes. De rest van de nummers zijn ook van prima kwaliteit. Niks echt overdonderend, maar nog steeds een lekkere luisterervaring. Veelal krijg je echter wel het gevoel dat er wat teveel voortgepield wordt zonder dat er vuurwerk uit voortkomt (grote uitzondering: 'Night Flier'). Maar dit kan ook veroorzaakt worden door de wat doffe productie. Hoe dan ook: een prima verzameling van nummers die je een avondje kunnen vergezellen in je rustgevende progressieve rock luisterstoel.