Armored Saint - La Raza

Armored Saint - La Raza

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Eigenlijk had ik niet meer verwacht om ooit nog een nieuwe plaat van Armored Saint te mogen verwelkomen, want na het in 2001 verschenen album 'Nod To The Old School' was het angstvallig stil geworden rondom de band. Uiteindelijk vonden Joey Vera en John Bush in 2008 dat het weer eens tijd werd om wat nummers in elkaar te draaien, gewoon voor de lol. Want dat is het waar het bij Armored Saint nu tegenwoordig om draait, lol hebben en doen waar je zin in hebt. Toen de heren voldoende kwalitatief sterke nummers hadden, toog men in 2009 de studio in om hun zesde studio-album 'La Raza' in te blikken.

Al diegenen die verwacht hadden dat stilistisch gezien de lijn van de eerste drie platen weer opgepakt zou gaan worden komt enigszins bedrogen uit, want het totaal ontbreken van enige druk van buitenaf heeft ervoor gezorgd dat men song-technisch gezien hun blikveld flink verbreed heeft en dat men veel meer blues, wat southern rock en soms zelfs wat grunge-invloeden in hun traditionele hard rock verwerkt heeft. Nu moet je niet meteen gillend wegrennen, want die verbreding van invloeden heeft zeker een bepaalde charme en heeft de nodige prima nummers opgeleverd. Luister maar eens naar openener 'Loose Cannon', 'Chilled', 'Left Hook From Right Field' of 'Black Feet', allemaal voorbeelden van heerlijke hard rock songs met een hoofdrol voor de altijd goed zingende John Bush. De pure klasse van vroeger wordt zeker niet gehaald, maar dat neemt niet weg dat 'La Raza' gewoon een goed album is dat echter niet heel erg zal opvallen in de overdaad van releases die elke maand over ons heengestort wordt. Maar ja, aan de andere kan zijn er maar weinig bandjes die puur voor de lol dit niveau weten te halen