Septic Flesh - Sumerian Daemons

Septic Flesh - Sumerian Daemons

Label : Karmageddon Media | Archiveer onder death metal / grindcore

StompBoss : Sumerian Daemons is het nieuwe album van de Griekse melodic death/black metal band Septic Flesh. Deze band draait alweer sinds de begin jaren 90 mee in het wereldje, vandaar dat ze met Sumerian Daemons alweer hun 6e full-length studio album hebben uitgebracht. Septic Flesh werd in 1990 gevormd en bracht in 1991 de EP 'Temple of the Lost Race' uit en bouwde daarmee al vrij snel een redelijke reputatie op. 'Mystic Places Of The Dawn was hun eerste full-lenght studio album wat een tijdje op zich liet wachten maar uiteindelijk dan toch in april '94 werd uitgebracht. In '95 brachten ze hun 2e album 'Esoptron' uit en in 1997 hun 3e en - voor mij persoonlijk - beste album 'Ophidian Wheel'. In 1999 volgde 'Revolution DNA' en nu ligt hier dus eind 2002 de nieuwe Septic Flesh getiteld 'Sumerian Daemons' in mijn cd speler te spinnen.

Septic Flesh doet mij op 'Sumerian Daemons' qau stijl vaak denken aan Moonspell. Het gitaargeluid, opbouw van de nummers zelf, keyboards, en de regelmatig opduikende vrouwenstem dragen daar zeer zeker aan bij. Verder heeft dit album ook wel wat raakvlakken met de latere Paradise Lost..... het nummer 'Infernal Sun' zou ook op 'Shades of God' hebben kunnen staan. Alleen qua vocals wijkt Septic Flesh wel af van eerder genoemde bands. Bassist en zanger Seth heeft een zware brute grunt en gromt er lekker op los op de 13 nummers van 'Sumerian Daemons'.

Voor de opnames van deze cd streek de band neer in de Zweedse Fredman studio tezamen met producer Fredrik Nordstrom. Deze producer is onder andere bekend van opnames met In Flames, Dark Tranquillity en Arch Enemey dus met de geluidskwaliteit zit het wel goed op 'Sumerian Daemons'. Septic Flesh is een band die zich een bezig houdt met het toch wat meer occulte gedachtegoed....de meer duistere kanten des levens.. Verschil met bijvoorbeeld de Noorse kerkverbranders is wel dat Septic Flesh hun inspiratie haalt uit het verre verleden. De duistere kanten van Babylon, Chartago, de oude Grieken (uiteraard, het blijven Acropolis rakkers natuurlijk) en zoals de titel van deze schijf al doet vermoeden...Sumeriƫ. De band probeert op dit album een duistere occulte sfeer te creƫren die je doet terugdenken aan de duistere oeroude gebeurtenissen van weleer. Hmm, op zich een hele mond vol...een beetje aangedikt als je het mij vraagt, maar er zullen best wel lieden zijn die zich bij het luisteren van deze cd in een of ander verlaten Grieks labyrint wanen en ieder moment denken tegen een Minotaur op te lopen.

Goed, terug naar de muziek. Zoals al eerder gezegd speelt de band een vorm van melodic death/black metal. De stijl wisselt nogal eens...van de Moonspell-achtige nummers tot het meer Cradle of Filth-achtige nummer 'Unbeliever' (toepasselijk) en het Paradise Lost-achtige 'Infernal Sun'. De beide gitaristen Sotiris en Chris zijn prima op elkaar ingespeeld en staan garand voor een aantal catchy riffs en een paar prima solo's. Chris heeft overigens ook nog de samples op deze cd voor zijn rekening genomen. Tezamen met drummer Akis, toetsenist George en bassist/zanger Seth vormen ze een strak geheel en hebben met 'Sumerian Daemons' een prima album vol met sfeervolle, goed klinkende nummers zoals 'Mechanical Babylon', 'Faust' en het Immortal-achtige 'Red Code Cult' gemaakt. 'Sumerian Daemons' is een prima cd met veel afwisselende nummers, strakke productie en een duister sfeertje. Een aanrader dus....