Alas - Absolute Purity

Alas - Absolute Purity

Label : Karmageddon Media | Archiveer onder

Dennis : Eerlijk gezegd is dit niet mijn soort muziek. Ik heb een hevige afkeer voor bands die vrouwelijke vocalen gebruiken om hun muziek lief te laten klinken. Vaak is het dan ook nog zo dat zij hun muzikale onkunde proberen te verbergen, of men probeert metal te spelen, maar weet niet zo goed met mannelijke muziek om te gaan. Maargoed, mijn bekrompen opvattingen ten aanzien van bands als Theatre of Tragedy en The Sins of Thy Beloved terzijde. Alas zou eigenlijk heel goed in dit rijtje kunnen passen. Na de eerste luisterbeurt was ik dan ook niet erg enthousiast over dit CD-tje. Dat het Erik Rutan's solo werk was, en dat de zangeres van Therion (Martina Astner) er zong kon mij niet echt zo heel veel boeien. Okay, ik bewonder Erik Rutan's werk dat hij bij Morbid Angel afgeleverd heeft ten zeerste, en ik was best benieuwd hoe hij het er van af zou brengen, maar na de eerste keer was ik niet echt wild enthousiast. Echter, na meerdere keren naar de CD geluisterd te hebben moet ik toch mijn mening bijstellen. Het gitaarspel op "Absolute Purity" is van pure wereldklasse. Nu pas wordt mij echt duidelijk hoe zeer Rutan een stempel heeft weten te drukken op de muziek van Morbid Angel in de afgelopen jaren. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het nummer "Surmounting The Masses", die solo (na ongeveer 3:09 minuten) had zo op "Gateways to Annihilation" kunnen staan, hear the Master! Briljant gitaarspel van begin tot het einde. Er zijn zeker weten een hele horde mensen die de zang van Martina Astner fantastisch vinden. Persoonlijk vind ik het meestal wel gaan, maar soms werkt ze ook op mijn zenuwen met haar hoge uithalen. Ze zou zeker niet misstaan in een opera, maar voor mij is het niet weggelegd. Over het algemeen zijn de nummers traag, en ik vraag me af of deze band live wel weet te boeien, maar volgens de bijgeleverde bio moet Alas een sensatie zijn. Nou, we wachten het maar af, ze zullen het vast binnenkort wel komen bewijzen. Elke fan van Gothic Metal, Erik Rutan en Therion (Martina Astner) zou deze plaat eens moeten gaan beluisteren, want hij is zeker de moeite waard!