Gallhammer - Gloomy Lights

Gallhammer - Gloomy Lights

Label : Peaceville | Archiveer onder black/pagan metal

Wilmar : Wat moet ik hier nou mee? Gallhammer geeft zelf al aan in de liner notes van dit mediabook dat ze zwaar benvloed zijn door Hellhammer. Dat was nog niet opgevallen: het logo is in hetzelfde font, de manier van hoezen ontwerpen is soortgelijk, de nogal sterke overeenkomst in bandnaam en bassiste/zangeres Vivian Slaughter zit op de cd met een Celtic Frost shirt aan, en tja, 'Slaughter' Satanic Slaughter? Het pseudoniem van Tom Fischer op de Hellhammer EP 'Apocalyptic Raids'?

Gallhammer probeert de sfeer te vangen van het nummer 'Triumph Of Death' van Hellhammer, en dat lukt ze bijzonder goed. Als een album alleen om sfeer zou gaan, dan was dit voor mij de cd van de maand. Het gaat echter ook om hoe een band speelt. En Gallhammer rammelt aan alle kanten. 'Gloomy Lights' kun je op zijn best vergelijken met een demo. Het hele album is dan ook in achttien uur opgenomen en in twaalf uur gemixt en gemasterd. Dat is gewoonweg te weinig uren die erin gestoken zijn en dat is te horen. En dat terwijl ze niet als een regelrechte Hellhammer kopie te bestempelen zijn: Gallhammer doet hier en daar een poging om anders te klinken, om hun eigen weg te vinden in het overbevolkte black metal wereldje, om niet te klinken als bijvoorbeeld Warhammer, die al menig cd in dezelfde Hellhammer stijl hebben weggeramd.

Maar ja, dan hoor je dat gerammel van 'Crucifixion' nog een keer aan en dan ga je toch jezelf afvragen of dit nou de bedoeling is van muziek Onbedoeld krijg ik weer die herinnering aan Willem van Beusekom in de jury van de KRO Playbackshow waarin zojuist vier meiden een nummer van KISS ten gehore hebben gebracht (als KISS fan keek ik naar alles wat met die band te maken had), waarop Van Beusekom keihard stelde dat "hardrock mannenwerk is. Inmiddels is zijn ongelijk van diverse kanten aangetoond, maar als ik Gallhammer zo bezig hoor, dan denk ik dat Willem ergens toch een punt had. Dit is alleen interessant voor hele verstokte Hellhammer fans en 'true' black metal fanaten die alleen maar van slecht geproduceerde muziek houden, want slecht kan immers niet slecht genoeg zijn.