Exodus - Exhibit B: The Human Condition

Exodus - Exhibit B: The Human Condition

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Sjak : De beste thrash plaat van 2010 zal reeds op zeven mei van dit jaar uitgebracht gaan worden. Zoveel is wel duidelijk na beluistering van Exodus' meesterwerk 'Exhibit B: The Human Condition'. Ik heb zelden zo'n brok aggressie, zo'n enorme intensiteit en brutaliteit zo smaakvol verpakt zien worden in een twaalftal uitstekende thrash metal krakers, tesamen goed voor bijna tachtig minuten kwaliteitsmuziek. Exodus is altijd al een zeer ondergewaardeerde band geweest, maar laat met deze nieuwe plaat de concurrentie mijlenver achter zich. Het is gewoonweg geweldig om te constateren dat men ruim dertig jaar na hun oprichting nog steeds zo kwaad en geweldadig klinkt. Hoezo een knieval maken voor de commercie? No way, gewoon nog brutaler en nog extremer gaan klinken, dat is pas karakter hebben!

Alle aanwezige nummers zijn zeer de moeite waard, maar als ik er dan toch een aantal uit moet pikken die mijns inziens net dat beetje extra hebben, dan zijn dat opener 'The Ballad Of Leonard And Charles' en 'Class Dismissed (A Hate Primer)'. Eerstgenoemde zet je heel even op het verkeerde been door een akoestisch gitaar-intro (zou het dan toch echt een ballad zijn?), maar al snel vliegen de meest ingenieuze thrash riffs je om de oren. Als na ruim twee minuten brulboei Rob Dukes zijn vocale bijdrage gaat leveren is het feest compleet en is het meteen duidelijk dat alleen Exodus aanspraak kan maken op de titel van beste thrash metal band. Een afwisselend middenstuk vormt dan de overgang tot een waanzinnig solo-gedeelte, waarin Lee Altus en Gary Holt even laten horen waarom zij het koningskoppel van de thrash metal zijn! Daar waar de meeste hedendaagse thrash metal bands alleen focussen op snelheid, daar probeert Exodus met succes meer varieteit aan te brengen binnen de nummers en dat leidt tot zeer gedenkwaardig materiaal. 'Class Dismissed (A Hate Primer)', dat gaat over een schietpartij op een middelbare school, is zelfs nog een stukje beter en is mijns inziens het absolute paradepaardje van dit album. Zanger Rob Dukes spuwt met het schuim op zijn mond de meest aggressieve teksten op je af en de riffs en solos van het duo Altus/Holt zijn gewoonweg niet van deze wereld! Wat een klasse-nummer!

Een thrash metal plaat met een speelduur van bijna tachtig minuten lijkt een hele lange zit, maar niets is minder waar. Er zit zoveel variatie en inventiviteit in het materiaal dat je na beluistering niets anders kunt doen dan de plaat nogmaals van begin tot eind door te spitten. Beste album van dit jaar tot nu toe, zonder twijfel!