Darkthrone - Circle The Wagons

Darkthrone - Circle The Wagons

Label : Peaceville | Archiveer onder heavy / power metal

Tormentor Erich : Iedereen die stiekem had gehoopt dat Darkthrone met hun nieuwste werk 'Circle The Wagons' toch nog terug zou keren naar hun bewierookte black metal uit de begin dagen moet ik helaas teleurstellen, want Nocturno Culto en Fenriz gaan ook in 2010 verder op het ingeslagen pad van de laatste albums. Wat dat betreft spreekt de hoes meteen al boekdelen. We zien voor de derde keer die 'Eddie van Darkthrone' op de cover, en sinds hij er is wordt de verandering in stijl wel erg duidelijk.

De muziek van 'Circle The Wagons' is een optelsom van de vorige twee albums, met de aantekening dat de heren de songs nu nog beter hebben uitgediept. In het algemeen valt deze cd te omschrijven als Darkthrone meets Motrhead meets Celtic Frost meets Venom meets NWOBHM. Op de instrumentale opvuller 'Bran Inte Slottet' en twee fade outs na (speel die solo's toch gewoon door, denk ik dan) kenmerken de tracks zich als gedreven met toffe riffs, op tijd een stevige solo, soms melodieus en toch oer heavy. De (zoals altijd) vunzige productie geeft de songs dat smerige extra omhulsel en met een beetje fantasie ruik je de zweet en bier dampen opstijgen uit je stereo toren wanneer deze het album afspeelt.

Het grote verschil met voorgaande albums zit weer in de details die deze keer echter veel meer opvallen dan voorheen. Zo horen we cleane zang tijdens enkele titels en met name gedurende het titelnummer gaat deze zelfs een ietsie pietsie de folk metal kant op. Het meer dan zeven minuten durende 'Stylized Corpse' is een ware heavy metal klassieker. Dit werkje staat bol van de gave riffs en is een voorbeeld van tijdloze metal. Tijdens een track zoals 'Eyes Burst At Dawn' worden de verschillende invalshoeken die Darkthrone tegenwoordig heeft mooi samengesmolten maar het is toch vooral de smerige en ruig gespeelde metal die de toon aangeeft.

Nogmaals: liefhebbers van Darkthrone's oude black metal zullen hier niet veel plezier aan beleven. Iedereen die echter wat breder georinteerd is en een pot stevige, vuile metal met een enigszins rock gehalte wel weet te waarderen mag 'Circle The Wagons' zeker eens gaan proberen.