Babylon Mystery Orchestra  - The Godless, The Forsaken And The God Damned

Babylon Mystery Orchestra - The Godless, The Forsaken And The God Damned

Label : Eigen beheer | Archiveer onder gothic metal

Vera : Er is altijd genoeg stof tot nadenken in deze wereld. Er worden ook altijd genoeg verkeerde beslissingen genomen door politici die het even voor het zeggen hebben maar dan de vergetelheid tegemoet scheuren in hun dure statusblik. Het volk zit met de gevolgen van hun beslissing. Het volk ploetert en protesteert en vindt in hoogconjunctuur soelaas in materialistische bevredigingen. In tijden van laagconjunctuur is slechts een vonk nodig om elkaar op barbaarse manier het hoekje om te helpen. Wie zijn wij, miezerig hoopje moleculen, dwalend over deze planeet en alles naar de verdoemenis helpend?

Het zijn vragen die bij de notoire arbeider niet opdoemen. Het zijn beschouwingen die resoluut de kop ingedrukt worden door het pedante ventje in stropdas dat je eens komt vertellen hoe je moet leven. Het is de drijfveer van Sidney Allen Johnson die op het vijfde album 'The Godless, The Godforsaken And The God Damned' zijn gal spuwt over alles wat zijn vrijheid van meningsuiting indijkt. Gelijk heeft hij. In wezen borduurt de gelovige Amerikaan voort op vorige albums. De muziek is slechts een vehikel om de boodschap te verkondigen. De songs lijken dan ook meer toespraken, omgeven door een aureool van gothic getinte rock. De gitaarsolo's zijn nog steeds melodieus en mooi (luister maar naar 'You're On Your Own This Time'), de donkere, lage stem van Sidney heeft iets luguber en dreigend. Muzikaal mag zijn palet dan niet zo kleurrijk zijn, zijn bloemrijke taal is dat des te meer. Bij elke tekst staan als vanouds citaten van wereldleiders, Jezus Christus of Sidney. Obama wordt voor het eerst geciteerd, nu die het Witte Huis bezet. Zelfs wanneer je het niet eens mocht zijn met de door Sidney zelf als "politiek incorrect” omschreven standpunten, dan nog is het interessant om de vurige overtuigingen van de protagonist te lezen.

Tijdens het vorige album kreeg ik al een gevoel dat hij zich in elk nummer muzikaal herhaalde en daar is niets aan veranderd. Misschien maar goed, want niet elke verandering is een verbetering. Nu weet je meteen wat je kunt verwachten: een nieuwe golf van protest verspreidt zich over de wereld.