Unleashed - As Yggdrasil Trembles

Unleashed - As Yggdrasil Trembles

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Unleashed heeft in de jaren een enorm grote reputatie opgebouwd. Het is allang geen nieuws meer, maar Unleashed zanger Johny Hedlund had op een haar na een vocale bijdrage geleverd voor Dave Grohl's all-star project Probot. Het waren slechts de vermeende Nazi sympathieën die Grohl weerhielden om Hedlund te benaderen, want hij is al sinds jaar en dag een groot fan van de band. En wie niet?

Sinds 'Before The Creation Of Time' voor het eerst op MTV's Headbanger's Ball verscheen (ja lieve kinderen, MTV heeft ooit metal, sterker nog, gewoon muziek uitgezonden), heeft Unleashed veel respect verworven met een zeer constant, hoog niveau van death metal. Na ruim twintig jaar zou je ze bijna categoriseren in de hoek van old school death metal, maar daarvoor zijn ze dan weer net te vernieuwend en invloedrijk geweest. Was er ooit een band voor hen die bas- en gitaarslagen en het voetwerk van de drums zo naadloos in elkaar wist te laten spelen als Unleashed bij 'Victims Of War'?

Over die Nazi sympathieën wil ik het uiteraard ook nog wel even hebben. Op één van de live albums van Unleashed, ik meen dat het 'Live In Vienna '93' geweest moet zijn, prijkt een foto van pelgrims in Mekka, met daaronder de tekst "For they shall be slain”. De vraag was of dezelfde beschuldigingen hadden plaatsgevonden als er een foto van een vol Sint Pietersplein in Rome had gestaan. Abrahamistische religie staat nou eenmaal een hoop oud Scandinavisch nostalgisch gevoel in de weg. Hedlund weersprak zijn vermeende Nazisme met: "Unleashed vereert de natuur, het beest, de mens. Mens… ongeacht achtergrond, geboorteplaats of huidskleur”. En daarmee sluiten we dit hoofdstuk af en hebben we het alleen nog maar over het nieuwe album.

Het is niet de eerste keer dat Unleashed van platenmaatschappij wisselt. Maar de overstap van SPV naar Nuclear Blast zal de luisteraar verder een botte zorg zijn. En terecht. Het enige wat je hoopt is dat er weer een onmiskenbaar Unleashed album is ontketend, met toch weer een paar verfrissende elementen. En ik kan u, getrouwe fan die hoopvol dit artikel heeft aangeklikt, geruststellen. Weliswaar is het op nuances weer een beetje anders dan op de voorganger 'Hammer Battalion, je zet hem op en binnen no-time heb je door dat je naar Unleashed zit te luisteren. En dat bedoel ik als een groot compliment, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar liefst twaalf nummers lang trekken de Zweedse Týristen van leer op 'As Yggdrasil Trembles'. Yggdrasil is overigens de "wereldboom” in de Noordse kosmogonie. De kwalificatie "Týristen” komt volledig op mijn conto, niet dat ik daar gesodemieter mee krijg. Ikzelf voel overigens meer associatie met Loki, maar dat terzijde .Twaalf nummers lang, waarop de essentie van death metal elke seconde weerklinkt. Ruig, verwonderd, strijdlustig en bovenal sterk. Er klinkt geen sprankje twijfel in het spel van deze Viking metallers. Het blijft toch een band uit duizenden. Maak je collectie compleet met dit tiende album van de Zweedse giganten.