Negura Bunget - Virstele Pamintului

Negura Bunget - Virstele Pamintului

Label : Code 666 | Archiveer onder black/pagan metal

Roel de Haan : Het Roemeense Negura Bunget oogstte in 2006 met de plaat 'Om' niets anders dan lofuitingen van metalpers en fans. Het was ook niet zomaar een plaat. 'Om' combineerde epische structuren, ambient, traditionele instrumenten en black metal op een nog niet eerder vertoonde wijze. Opvallend hierbij was de voelbare spiritualiteit en oprechtheid die de muziek kenmerkte. Je waande je daadwerkelijk even in een ongerept Transylvaans woud.

Van de bezetting van toen is alleen drummer Negru nog over, maar opvolger 'Virstele Pamintului' vervolgt heel duidelijk de lijn van zijn voorganger. De nadruk ligt nu echter nog iets meer op de toetsen die een sacrale stemming neerzetten. Vaak horen we panfluit en allerleihanden slagwerk en percussie-instrumenten (ongetwijfeld ontzettend traditioneel Roemeens) die vervolgens een pre-christelijke inslag suggereren. Veel nummers beginnen op deze wijze aan een spanningsboog die zijn haar zenit bereikt met de aanvang van een mid-tempo black metalriff, ondersteunt door een synthesizertapijt en rauwe zang, uiteraard met een aantal wijzigingen per nummer. Het album zet dan ook moeiteloos een mooie stemming neer (denk aan 'Tesarul De Lumini' van 'Om') die de luisteraar beklijft en boeit. Knap werk.

Zijn er dan geen kritiekpunten? Jawel, want hoewel de plaat geen kopie is van 'Om' lijkt Negura Bunget tevreden te zijn met de bereikte insteek en stijl, en doet geen duidelijke pogingen meer om onontgonnen terreinen te ontdekken. Ook zal de oplettende luisteraar drummer Negru regelmatig kunnen betrappen op zwak spel en daar wellicht door afgeleid raken. Door de bank genomen is 'Virstele Pamintuliu' een uitstekende plaat die wellicht zijn voorganger niet evenaart maar zeker ook niet teleurstelt.