Iron Mask - Shadow Of The Red Baron

Iron Mask - Shadow Of The Red Baron

Label : Lion Music | Archiveer onder heavy / power metal

Arco : Vier jaar na het verschijnen van Iron Mask's tweede schijf 'Hordes Of The Brave' is het nu tijd voor nummer drie, die de titel 'Shadow Of The Red Baron' meekreeg. De stijl van de band rond de Belgische gitaarvirtuoos Dushan Petrucci is niet veranderd en dus staat ook deze plaat weer vol met melodieuze, epische neo-klassieke metal met wat symfonische invloeden.

Elf nummers schreef (en produceerde) Petrucci, die zich deze keer nÛg meer toelegde op het componeren van goede nummers. Voor het inzingen vertrouwde hij wederom op de zangkunsten van Valhalla Jr. (Goetz Mohre) en die heeft wederom een meer dan prima taak vervuld. Uitzondering is het nummer 'Dreams' dat door Oliver Hartmann wordt gezongen en tevens verantwoordelijk is voor veel van de achtergrond zang. Een andere gastrol is er voor Lars Eric Mattsson die een gitaarsolo speelt (de derde) in het nummer 'Sahara'. Op basgitaar vinden we nog steeds Vassili Moltchanov, een nieuwe drummer werd gevonden in de persoon van Erik Stout (Reign Of Terror) en de toetsen worden dit keer beroerd door Andreas Lindahl (Narnia, The Murder Of My Sweet).

Omdat dit soort muziek niet de originaliteitprijs verdiend valt of staat die met goeie nummers en dito uitvoering. In het geval van 'Shadow Of The Red Baron' is dit beide gelukkig weer dik voor elkaar. Fraaie composities met spetterend gitaarwerk en sterk gezongen. In de aanloop naar het nieuwe album overleed Petrossi's moeder en dat resulteerde in nummers met gevoelige teksten als in 'Forever In The Dark, 'My Angels Is Gone' en 'We Will Meet Again'. Tracks als 'Black Devil', 'Resurrection' en het titelnummer kennen dan weer juist meer epische teksten. Achter de knoppen zat Jen Bogren (Symphony X, Opeth) en hij zorgde voor een mooi transparant, maar vol geluid. Het artwork is wederom van de hand van Eric Phillipe en gebaseerd op het titelnummer.

Fans van Yngwie Malmsteen of Magic Kingdom (waar Petrossi eerder in speelde) moeten zeker even luisteren naar deze derde schijf van Iron Mask; Shadow Of The Red Baron.