Lowbrow - Sex, Violence, Death

Lowbrow - Sex, Violence, Death

Label : Massacre | Archiveer onder

Monique : Dit is alweer het tweede album van dit all-star Death metal gezelschap uit Florida. Lowbrow bestaat uit gitaristen Allen West (Six Feet Under, Obituary) en Ben Meyer (Nasty Savage, Acheron), basgitarist Richard Bateman (Nasty Savage, Agent Steel), zanger/bruller Rich Hornberger en drummer Curt Beeson (Nasty Savage). En niemand minder dan Donald Tardy (Obituary) heeft de productie op zich genomen in de legendarische Morrisound Studio in Tampa, Florida.

Lees deze informatie en het zal niemand verbazen dat de gelijkenissen tussen Lowbrow en bands zoals Six Feet Under en Obituary niet van de lucht zijn. De bedrieglijk simpel aandoende, maar desalniettemin krachtige en bovenal catchy gitaarriffs lijken Allen West's stempel te dragen. En de muziek als geheel weet op een voortreffelijke manier soepelheid en zwaar geluid te combineren. Een prima productie (hoe kan het ook anders) en natuurlijk het welbekende volle geluid van de Morrisound Studio maken zeker indruk. Een mooie songstructuur, geen overbodige fratsen, gewoon recht vooruit en beuken met die riffs. En dan is er de stemtjahoe kwam dat zo, heren? Draaide ons aller Donald Tardy een beetje door en deed net iets te veel moeite om het geluid van familielid en Obituary zanger John Tardy te dupliceren? Indien hij dat geprobeerd heeft moet ik helaas zeggen dat het flink mislukt is. Want laten we wel wezen, het stemgeluid van J Tardy is zo uniek dat iedere poging dit te imiteren bij voorbaat al gedoemd is te mislukken. Erg jammer eigenlijk, want de muziek op zich is zeer krachtig en de net iets teveel Obituary-kenmerken vertonende vocalen trekken het geheel wat omlaag. Rich Hornberger's zang is net een beetje te monotoon en hij mist net dat beetje dat J. Tardy's stem zo speciaal maakt. Ter verdediging van Lowbrow's verrichtingen moet ik wel zeggen dat de stem gewoon evne wennen is. In het begin doet de muziek zoveel aan Six Feet Under denken dat de stem even schrikken is, maar na vaker luisteren wordt de SFU-associatie allengs minder en wordt het gemakkelijker om Mr. Hornberger's stem objectief te beoordelen. Het kan best zijn dat je, ook na vele malen luisteren, als het erop aankomt nog altijd de voorkeur geeft aan Six Feet Under's 'Haunted'. Maar eenieder die dit specifieke genre aanspreekt zou ik ten zeerste willen aanraden om deze plaat eens te proberen.