Within Temptation - Mother Earth Tour DVD

Label : | Archiveer onder

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Horst : Het jaar 2002 stond in het teken van de grote doorbraak van Within Temptation. Na jarenlang een bestaan in de (Metal) marge van het muziekspectrum werd hun album 'Mother Earth' inééns spontaan opgepikt door de massa, en de gevolgen waren gelijk je wildste dromen die uitkomen. De plaat schopte het tot een platina status in Nederland (80.000 verkochte exemplaren), ging ook heel erg lekker in het buitenland, en de band was op werkelijk ieder festival wat er toe doet wel te bewonderen. Ozzfest, Parkpop, Waldrock, Pukkelpop, Rock Werchter, Dynamo Open Air, Lowlands, noem ze maar op, je kon werkelijk geen festival terrein betreden zonder geconfronteerd te worden met Sharon, haar mannen en het Enge Bos. Persoonlijk vond ik het allemaal iets teveel van het goede (na twee keer dezelfde set weet ik het wel), maar de meeste bezoekers vonden het geweldig allemaal, en daar gaat het tenslotte om. Om het jaar maar eens goed af te sluiten is recentelijk de 'Mother Earth Tour' DVD uitgebracht, waarmee de fans een prettige terugblik wordt bezorgd op dit voor Within Temptation bijzonder succesvolle jaar.

Over de muziek hoef ik het waarschijnlijk niet te hebben, zeker niet voor de lezers van LoM, dus dat slaan we lekker over. Ook de verdwaalde surfer die deze recensie leest zal WT wel kennen van MTV, TMF of andere beeldvulling, en als het je nu nog steeds niets zegt heb je de laatste jaren waarschijnlijk geoefend voor kluizenaar ergens in de Himalaya. Het pakket bestaat uit drie delen, te weten twee DVD's en één CD. Laten we ze maar eens onder de loep nemen…

DVD 1 bevat live opnames van drie festivals waar de band dit jaar gespeeld heeft. Als je ervoor kiest om alle nummers achter elkaar af te laten spelen krijg je ze in deze volgorde voor je plaat:

Lowlands : Deceiver Of Fools, Caged
Pukkelpop : Mother Earth, Enter
Lowlands : Our Farewell (met gastzangeres), The Dance
Rock Werchter : The Promise, Dark Wings
Lowlands : Restless, Deep Within (met de onvermijdelijk George van Orphanage op grunt), Neverending Story

Het live gedeelte wordt afgesloten door WT's megahit 'Ice Queen', die je voorgeschoteld krijgt als mix van beelden van de drie festivals. De kwaliteit van de beelden is uitstekend te noemen, evenals de geluidskwaliteit. Wat dat laatste betreft ben ik wel benieuwd in hoeverre er aan de opnames gesleuteld is. Verder is het één grote flashback naar de afgelopen zomer. De beelden van festivalgangers in zon en regen, de dansjes van Sharon, haar verkleedpartijen, het sprookjesbos, het vuur, de snippers, iedereen die ze van de zomer aan het werk hebben gezien weet wel waar ik het over heb.

Naast het live gedeelte vind je op DVD 1 ook nog drie videoclips terug, namelijk 'The Dance', 'Ice Queen' en 'Mother Earth'. Ergens zijn die drie clips een prima voorbeeld van de progressie van de band. 'The Dance' is niets anders dan een tamelijk onbenullig en bij vlagen zelfs lachwekkend stukje computer-animatie (Commodore 64 of zo?). Met de clip van 'Ice Queen' werd het al wat beter, al snap ik tot op de dag van vandaag de aanwezigheid van dat blonde meisje niet, maar goed, het zal wel functioneel bloot geweest zijn. Bij 'Mother Earth' echter klopt het vrijwel helemaal, met mooie beelden die prima aansluiten bij de tekst van het liedje.

Op DVD 2 vinden we een hoop extra's, maar ik ben bang dat je een behoorlijk grote WT fan moet zijn om de hele DVD uit te zitten zonder de 'fast forward' knop van je afstandsbediening met zekere regelmaat te gebruiken. Wat staat er op het menu?

Broerenkerk : Twee nummers ('Deceiver Of Fools' en 'Ice Queen'), afkomstig van het optreden wat ze dit jaar in de Broerenkerk te Zwolle hadden gedaan, inclusief koor. Nou moet ik zeggen dat dit er visueel best gaaf uitziet, maar qua geluid maakt het geen verschil of er nu een DAT-tape meeloopt of er 20 man/vrouw mee staat te galmen. Misschien was het ter plekke in de zaal een totaal ander geluid, maar op de DVD is het niet echt schokkend.

'The Making Of…' : 'The Making Of The 'Mother Earth album and cover' is een dikke tegenvaller. Hier had ik eigenlijk een stukje documentaire verwacht over hoe deze plaat tot stand was gekomen en zo, maar helaas kon ik drie minuten lang naar homevideo-opnames gaan kijken in de geluid -en fotostudio, ondersteunt door een piano deuntje. Toegevoegde waarde: nul. 'The Making Of The Mother Earth Video' was wat leuker, met (wederom) homevideo beelden van hun reis en verblijf in Zweden (alwaar de clip werd opgenomen). Omdat er hier ook commentaren te horen zijn van de deelnemers ligt de amusementswaarde al gauw een stuk hoger.

'Ice Queen' - Multi Angle Version : De Lowlands versie met verschillende camera standpunten. Gewoon een leuke live-clip dus.

Backstage : Een verzameling beelden die backstage zijn geschoten op diverse tours en festivals. Je kan onder meer materiaal aantreffen van de Mexicaanse tour, Pinkpop, Tivoli (uitreiking gouden plaat), Ozzfest, Rock Werchter, Parkpop (uitreiking platina plaat) en Lowlands. Leuk om een keer te zien, maar niet iets wat je nog vaak zal bekijken.

Impressions & Interviews : Een verzameling interviews voor lokale en landelijke radio & TV zenders, met als hoogtepunten de akoestische versie van 'Ice Queen' in het Belgische programma 2MXL (vreemd hoor, als Sharon eens niet ultra-hoog zingt) en het interview met Jan Douwe Kroeske tijdens Lowlands (waarbij ik sterk de indruk had dat JD niet echt goed wist wat hij met de band aanmoest). Afsluitend kan je ook nog naar de 'Photogallery', waar je een stuk of 20 pics kan bekijken. Als bonus vind je in de verpakking ook nog een CD met daarop het complete Lowlands 2002 optreden. Het geluid daarvan is wederom prima, en met twaalf tracks is de CD prettig gevuld.

De conclusie lijkt me voor de hand liggen. Deze DVD-box is een must-have voor de doorgewinterde Within Temptation fan, en alle anderen die de band wel okay vinden en een visueel aandenken willen hebben van de festivals die ze dit jaar bezocht hebben. Voor de objectieve toeschouwer valt er ook best wel van te genieten, vooral de live beelden zien er goed uit - en zoals gezegd, het geluid is prima - maar of die nu zit te wachten op al die extra's van DVD 2? Kijk zelf maar of je er 24 Euro voor over hebt…