Riverside  - Reality Dream

Riverside - Reality Dream

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: DVD/Video

Vera : Ik heb Riverside zien evolueren van een onbekende, veelbelovende band uit het verre Polen tot een gevestigde naam in de internationale progressieve rock wereld en velen onder ons, want het eerste succes in het buitenland werd in ons eigen kikkerlandje geoogst. Daar mag Nederland trots op zijn. De grote doorbraak kwam er eind 2005/begin 2006 met het prachtige album 'Second Life Syndrome', sindsdien breidde het succes zich uit over heel de wereld en onlangs nog leverde de sympathieke Polen een kanjer van een album af met 'Anno Domini High Definition'.

Het werd tijd voor een eerste verzameling onsterfelijke beelden. 'Reality Dream' is een dubbel DVD geworden, uitgegeven door Poolse landgenoten die qua DVD-opnamen een legendarische naam hebben. Inderdaad, we spreken over Metal Mind Productions. Verpakt in prachtig artwork van Travis Smith, verrijkt met sfeervolle foto's in een twaalfpagina's tellend boekje, ligt 'Reality Dream' voor ons als een aantrekkelijke surprise. Hoofdbrok van deze uitgave is het concert dat Riverside gaf op 17 mei 2008 in Toya Studios, Lodz. Het maakte deel uit van een Poolse minitournee en de setlist biedt een samenvatting van de 'Reality Dream' trilogie (hun eerste drie albums). Er werd extra aandacht besteed aan de lichtshow, aangevuld met visuele effecten. Dit is erg mooi en rustig gefilmd, in overeenstemming met de muziek. Deze werd aanvankelijk genspireerd door moderne "proggers als Porcupine Tree, Tool, Anathema en Dream Theater, maar eert ook de oudere bands als Pink Floyd, Deep Purple of Rush. Dit wordt onder andere gellustreerd door een fragment van 'Shine On' (Pink Floyd) in 'Loose Heart'. Het concert was enkel te verkrijgen (als audio, op cd) als hebbedingetje tijdens hun tournee in december 2008.

Het eerste schijfje bevat dit concert in Polen, anderhalf uur lang. Op DVD twee vinden we de bisnummers 'Before' en het lange 'Ultimate Trip' van ditzelfde concert. Vervolgens zijn er live opnamen van concerten in Duitsland, Canada en ProgPower 2006 in Nederland (waar het publiek het meest enthousiast is). De kwaliteit van deze opnamen is niet zo superieur als het hoofdconcert, maar toch nog erg goed. Lengte: 42 minuten. Tot slot is er een kortfilm (vijftien minuten) door John Vis. Hij volgt de band tijdens de voorbereidingen van de cruciale show en filmt ook wat sfeerbeelden (handtekeningsessies, fans die arriveren,). Tot slot een fotogalerij. Een essentile release wanneer je wilt meespreken over progressieve rock!