Michael Gill - Blues For Lazarus

Michael Gill - Blues For Lazarus

Label : ProgRock Records | Archiveer onder hardrock / aor

Bart D. : Je kent vast wel van die platen die bevolkt worden door een boel gastmuzikanten. Nou, dit is er ook zo eentje. En wel zodanig dat de naam Michael Gill tot een op de verre achtergrond zwevend figuur op keyboards en compositie is verworden. Om maar niet te zeggen dat het meest muzikaal interessante op deze plaat plaatsvindt wanneer bijvoorbeeld de saxofoon om de hoek komt kijken of een andere gastmuzikant een interessante draai geeft aan de bovenal simpelweg oninspirerende composities. Misschien moeten mijn oren wat ouder worden vooraleer ik geduldig de subtiliteiten van zijn compositionele vakmanschap kan horen, maar ik betwijfel of dat het geval is. En die toetsen, in alle eerlijkheid, klinken simpelweg ook behoorlijk slecht.

Dit album heeft geenszins van doen met hard rock, maar ik heb het in deze categorie geplaatst omdat de term die plaats deelt met 'aor'. Dit 'aor' heeft voor mij meestal een negatieve bijsmaak. Het is zoiets als Toto maar dan zonder de lekkere stukken die de indringende geur van de kaas doen vergeten. Houd je van jazzy pop met wat prog erdoorheen gehusseld? Nou, dan raad ik je nog steeds aan om voor aanschaf dit schijfje eerst een aandachtige luisterbeurt te geven. Zelfs als één van je favoriete muzikanten een bijdrage blijkt te leveren. Want respect moet er gegeven worden waar het verdiend wordt: Michael Gill, over wie ik durf te wedden dat het een erg aardige persoon is in dagelijkse omgang, kreeg het voor elkaar om een indrukwekkende rits muzikanten op zijn schijfje mee te laten spelen.