Mesetiah - The Purpose Of Our Existence

Mesetiah - The Purpose Of Our Existence

Label : 3rdTrack Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Tormentor Erich : Als je de laatste dag van het jaar neemt als release datum voor je album is dat op zich best cool. Hoeveel albums komen er tenslotte uit op eenendertig december? Anderzijds, de jaarlijsten van dat jaar zijn vaak al gemaakt en voor het nieuwe jaar telt het schijfje ook al niet meer mee waardoor de kans groot is dat je werkje ergens tussen wal en schip valt. Zo is het ook met dit debuut album 'The Purpose Of Our Existence' van het Finse Mesetiah. Maar ligt dit dan enkel aan die release datum? Nee, het zit ook een beetje in de muziek zelf.

Via de tien songs (iets minder dan veertig minuten muziek) weten deze vijf jonge mannen wel indruk te maken hoor, maar daarmee houdt het ook wel op. Het grootste deel van 'The Purpose Of Our Existence' bestaat uit mid tempo death metal die regelmatig wordt afgewisseld met een groovy riff waardoor een lichte hardcore invloed hoorbaar wordt. In een track zoals 'Victims Of The Sick Minded' pakt deze combinatie goed uit en een 'Blood Metal' zal zeker en vast de feestvreugde tijdens een optreden vergroten. Het lekkere scheurwerk in de titel track is eveneens niet verkeerd maar dan hebben we het ook wel zo'n beetje gehad. Omdat de verdienstelijke zang, degelijke productie en stevige riffs van een behoorlijk niveau zijn is het echt geen straf om naar 'The Purpose Of Our Existence' te moeten luisteren, maar meer dan dit zit er niet in. Na een aantal luisterbeurten valt al snel op dat er geen verrassing of buitengewoon sterke songs op het album staan waardoor het cliché "niet slecht, maar wel meer van hetzelfde” wel op z'n plaats is. Voer voor de liefhebbers dus.