Adagio - Sanctus Ignis

Adagio - Sanctus Ignis

Label : Limb Music | Archiveer onder

Ferdi : Volgens de meegeleverde bio begon de 24 jarige Fransoos Stephan Forte al op zijn 4e met gitaarspelen, waardoor hij inmiddels terugkijkt op twintig jaar ervaring. Zo op papier kwam deze rekentruc een beetje vergezocht op mij over, maar bij het beluisteren van de cd Sanctus Ignis begon het kwartje toch langzaam te vallen. Stephan is duidelijk een erg goede gitarist en op de negen nummers (bonustrack niet meegerekend) op dit album aarzelt hij niet om zijn kunsten te laten zien. Het is jammer dat iemand die terugkijkt op twee decennia muzikale ervaring slechts overkomt als een Yngwie Malmsteen wannabe, want het gesoleer op deze cd is niet van de lucht. De hamvraag is dus ook of dit heerschap ook in staat is geweest om van al dit geweld goede nummers te maken. Het antwoord daarom is ja, en dit is vooral te danken aan zijn begeleidings band. Het zijn namelijk vooral keyboardspeler Richard Anderson (Majestic), de Nederlandse drummer Drik Bruinenberg (Elegy) en zanger David Readman (Pink Cream 69) die zorgen voor genoeg afwisseling. Vooral Readmans zang slaagt er meerdere malen in om de aandacht van de luisteraar te grijpen wanneer deze afdwaalt bij Forte's lange solowerk. Het aantal stukjes waarop deze virtuoos ECHT te ver gaat blijven daarmee tot een minimum beperkt. Nu maar hopen dat Forte niet ook de karaktereigenschappen van zijn voorbeeld Yngwie Malmsteen over gaat nemen en de bezem haalt door de band, want is juist de optelsom van de verschillende bandleden die deze cd zo sterk maakt: de shred-solo's van Forte, de drumbreaks van Bruinenberg, de sferen van Anderson en de vocalen van Readman. Noem het een allstar-band, noem het een leuke cd voor fans van zowel Malmsteen als Pink Cream 69… ik noem het gewoon lekker en geef deze cd dan ook gewoon een 8.