Demonica - Demonstrous

Demonica - Demonstrous

Label : Massacre | Archiveer onder speed / thrash metal

Wilmar : Als je in mijn cd-verzameling kijkt, zul je jezelf afvragen waarom ik de cd van Zoser Mez niet heb, omdat ik verder alles heb waar Hank Shermann ooit de snaren op heeft gegeseld. Van de geweldige Mercyful Fate albums tot het middelmatige Virus 7 tot aan de punkpop van The Bratz en het veelbelovende Force Of Evil en Gutrix, ik ben nu eenmaal een Hank fan. Dus toen het nieuws mij bereikte dat Hank bezig was met een solo album en dat deze zich meer richting thrash metal ging bewegen, was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Uiteindelijk werd het van solo project toch een band, en zo werd Hank Shermann's Demonica gewoon Demonica. Het kan aan mij liggen, maar ergens zie ik qua naam en logo toch een overlap met een andere Deens-Amerikaanse metalband.

Kort samengevat is Demonica het hardste wat Shermann tot nu toe in zijn carrire heeft afgeleverd. De vraag of dit ook het beste is, is nogal zinloos als je ziet dat deze man twee metalklassiekers in zijn oeuvre heeft staan. Demonica is anders. Wat mij aan Hank Shermann opvalt is dat hij, in tegenstelling tot collega King Diamond, iedere keer zijn muziek vanuit een ander perspectief benadert: zo was Gutrix meer jaren tachtig hardrock, was Virus 7 meer groove metal en baseerde hij Force Of Evil meer op de jaren tachtig heavy metal, Demonica ademt thrash. Sterker nog: 'Demonstrous' verenigt het kwaadaardige karakter van de oude Mercyful Fate met de agressie van Slayer en (oude) Sepultura in zich.

Toch ligt het tempo op 'Demonstrous' niet enorm hoog, met enige regelmaat wordt er gas teruggenomen en gaat Shermann verder op de bijzonder heavy wijze die we van hem gewend zijn. Dat hoor je het beste in 'Ghost Hunt' en het vette 'My Tongue'. De snellere tracks als 'Demon Class', 'Luscious Damned' en 'Fast And Furious' zetten een lekker tempo neer, maar de grootste troef van Demonica is niet het feit dat de band uit leden van Mercyful Fate en Forbidden bestaat, nee, dat is Klaus Hyr. Deze voor mij nog onbekende zanger weet met zijn agressieve stem de nummers naar een hoger plan te duwen. Dat is goed te horen op bovenstaande nummers, maar ook op het vet hakkende 'Palace Of Glass'. Het enige minpuntje van de cd is 'Below Zero', dat mij gewoonweg niet kan overtuigen. Ook met het afsluitende instrumentaaltje 'Astronomica' had ik wat moeite, maar dat komt door het vreemde arrangement. Het lijkt heel structuurloos, maar dat is net het uitgekiende aan dit nummer: kijkend naar de titel kun je jezelf voorstellen dat het een muzikale reis door het universum moet zijn, en dan is die structuur ineens gevonden.

Dan rest mij nu de vraag of er ooit een vervolg zal komen op Demonica. We hebben immers in 2008 al met Shermann over dit album gesproken, en toen was de verwachting dat het in het najaar van 2008 zou uitkomen. Het is nu februari 2010. En als we kijken naar Shermann's muzikale verleden, dan zitten er nogal wat bands tussen die na n album de pijp aan Maarten gaven (Zoser Mez, Gutrix, Virus 7) of na twee albums (Force Of Evil) de handdoek in de ring wierpen. Ik hoop van ganser harte dat Demonica dit lot bespaard mag blijven.