Dark Tranquillity - We Are The Void

Dark Tranquillity - We Are The Void

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Eind vorig jaar vertrouwde lead gitarist Niklas Sundin uw favoriete e-zine toe dat er zo veel materiaal geschreven was dat het nieuwe Dark Tranquillity album zowel avontuurlijk als veilig zou kunnen gaan klinken. De duistere elektronische dancebeat waarmee albumopener en single 'Shadow In Our Blood' aanvangt, maakt direct duidelijk welke optie de levende Zweedse melodeath-legendes gelicht hebben.

Hoewel dat eerste nummer al gauw transformeert in een perfect in het gehoor liggend melodieus metal anthem, zet het intro wel de toon voor de rest van 'We Are The Void'. Op dit negende album zijn de keyboards en samples van Martin Brandstrm beter gentegreerd dan ooit te voren. Langzame, duistere nummers als 'The Grandest Accusation', 'Her Silent Language' en de slepende afsluiter 'Iridium' krijgen vooral dankzij Brandstrms bijdrages nog meer diepte en kleur. In die laatste twee nummers wordt trouwens ook de warme, romantische kant van DT prachtig belicht dankzij subtiele, gevoelige cleane vocalen van Mikael Stanne.

Een ander experiment dat zeer succesvol heeft uitgepakt is de verrassende flirt met black metal in het dreigende midtempo nummer 'Arkhangelsk' met krachtige screams van een wederom excellerende Stanne. Sowieso zijn er op 'We Are The Void' veel meer passages te vinden die op een lager tempo afgewerkt worden, zeker in vergelijking met de laatste drie DT albums. Ook al worden in 'I Am The Void' en 'Surface The Infinite' zeker nog wel flitsende thrash lichtsnelheden bereikt. Het enige waar het de plaat wellicht aan ontbreekt zijn instant klassiekers a la 'Terminus' of 'Focus Shift' van voorganger 'Fiction'(2007). Dankzij de avontuurlijke vernieuwingsimpuls heeft het nieuwe materiaal echter wel aan algehele diepte en kracht gewonnen en na meerdere luisterbeurten voelt de plaat bovendien alweer zeer natuurlijk en vertrouwd aan.

Het AC/DC syndroom is de Zweden vreemd: met 'We Are The Void' weet Dark Tranquillity na twintig jaar zijn fans nog steeds te verrassen en uit te dagen. Hulde, hulde, hulde en op naar de volgende twintig jaar!