Burzum - Belus

Burzum - Belus

Label : Candlelight | Archiveer onder black/pagan metal

Neithan : Zo, Burzum is terug en dat hebben we geweten: het verleden en de detentie werden er volop bijgehaald, Burzum zou weer als vanouds gaan klinken en toch weer heel anders, en er was wat heisa rond de albumtitel. Het is uiteindelijk 'Belus' geworden in plaats van 'Den Hvite Guden (The White God)', maar dat betekent hetzelfde. Burzum, legendarisch en controversieel: legendarisch wegens monumenten als 'Burzum', 'Aske', 'Det Som Engang Var' en 'Filosofem'. Controversieel is de man te noemen wegens moord, politieke verwikkelingen en de perikelen rond uitlatingen en andere acties van de graaf (greven) over van alles en nog wat. Tot zo ver de inleiding, want het nieuwe album 'Belus' is er en dus kunnen we ons eindelijk eens richten waar het bij Lords of Metal allemaal om gaat: de muziek!

Is 'Belus' het monument dat Varg Vikernes terugzet op de kaart? Nee, dat niet, maar 'Belus' is een prima schijf, zeker als je het op het ergste had gerekend: een puur ambient album. 'Belus' is namelijk wel een echte Burzum-plaat geworden, waarbij links naar titels als 'Aske', 'Hvis Lyset Tar Oss', 'Det Som Engang Var' en zeker ook 'Filosofem' te zien zijn. De ambient als op een 'Daudi Baldrs' of 'Hlidskjalf' is niet terug te vinden op deze release. Centraal thema is Baldr of Byelobog (vandaar de naam van het label), de Germaanse god van het goede en schone. Deze god stierf uiteindelijk door bedrog van de god Loki, die een pijl van een maretak liet afvuren door de blinde broer van Baldr, Hodur. Zo, nu weet u in het kort de achtergrond van het verhaal. Het album klinkt enerzijds als de oude Burzum, maar Vikernes is inmiddels een tiental jaren verder en de plaat klinkt dan ook anno 2010 in plaats van een slaafse navolging van het primitieve werk. Dat siert de artiest, want hij had ook voor de makkelijke weg kunnen kiezen.

De kracht van Burzum ligt bij het epische langzame werk; voor wat betreft de snelle stukken is Burzum inmiddels al voorbijgestreefd. Na een kort intro volgen de nummers 'Belus Død' en het machtige, epische 'Glemselens Elv'met het kenmerkende scherpe gitaargeluid. Wel is de zang meer richting normale black metal en krijst Vikernes niet meer zo door merg en been als bijvoorbeeld op een 'Aske' of 'Det Som Engang Var'. Het machtige 'Glemselens Elv' heeft een hypnotische rif die ietwat doet denken aan 'Weakling Avenger' van dat andere Noorse monument (Darkthrone) en als de hele plaat zo was geweest, dan had ik het album van het jaar al geweten: godallemachtig wat een supernummer zeg! Na twee van die epische tracks volgen snelle songs als 'Kaimadalthas' Nedstigning' en - met een ouderwetse heavy metal drive voortstuwde 'Sverddans' (beetje old school death/ thrash erin verwerkt) en 'Keliohesten'; uitstekende composities, maar ja, als je net 'Glemselens Elv'hebt gehad… Na de drie snelle rakkers komt er wederom een machtig traag episch epos 'Morgenrøde'en tot slot het outro 'Belus' Tilbakekomst (Konklusjon)' wat ik echter niet goed kan beschrijven: de promo is hier namelijk beschadigd, maar volgens mij is het geen superbijzonder outro…

Is 'Belus' het superalbum annex nieuwe standaard geworden waar iedereen op zat te hopen? Nee, maar het is wel een ontzettend goede plaat die ver boven de zwarte middenmoot uitsteekt. Het is absoluut Burzum, maar ook erg 2010 en als zodanig kan je het omstreden genie achter deze band alleen maar een dik compliment geven. Dit is weer eens zo'n plaat waarvan nagenoeg elk nummer ertoe doet en waar de afzonderlijke tracks prima bij elkaar passen, maar ook genoeg verschillen. Dat nu het gezever over verleden en gevangenis maar eens stopt, want met 'Belus' hebben we iets muzikaals om over te praten. Zo, en nu tig keer 'Glemselens Elv' draaien!