Blood Of The Tyrant - Blood Of The Tyrant

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Release type: Demo

Wilmar : Blood Of The Tyrant, een Amerikaans kwartet, heeft besloten om de moeilijke weg te nemen naar roem en rijkdom. Als je een demo uitbrengt waarop slechts één nummer onder de vijf minuten grens valt, dan weet je dat je geen publiek zult trekken dat een grote verkoop zal garanderen. Verder dwepen ze nogal met Relapse Records omdat Sanford Parker, die hun demo heeft opgenomen en de Moog synthesizer heeft bediend, bij dat label onder contract staat. En zoals menigeen van jullie weet, is Relapse een label dat zich specialiseert in lastige of extreme bands.

De productie van Sanford Parker is ronduit beroerd te noemen. De demo klinkt eerder als een veredelde oefenruimte tape, maar als je dan verder gaat luisteren, dan vermoed ik hier boze opzet. Blood Of The Tyrant grossiert namelijk in een mix van Black Sabbath riffs en meer moderne invloeden. Dat is heel duidelijk te horen in openingstrack 'Flaw Of The Sentient Being' en het ruim tien minuten durende 'Helena', waar riffs in voorkomen die rechtstreeks uit de humbuckers van Tony Iommi hadden kunnen knorren. Dat ik toch niet helemaal te spreken ben over deze demo, komt meer door de arrangementen die Blood Of The Tyrant heeft gemaakt.

Zo houden ze zich in 'The Gunslinger' nogal erg aan 'vier keer het riffje herhalen', zonder daar enige afwisseling in te brengen. Technisch gezien mag het allemaal kloppen en zijn de heren prima op elkaar ingespeeld, waar ik mij soms aan stoor zijn die kleine slordigheidjes in loopjes die gespeeld worden. Maar goed, het is een demo. Als deze band een contract zal scoren (en het moet raar lopen als dat niet gebeurt, want spelen kunnen ze wel), dan verwacht ik toch wel dat de cd een stuk netter ingespeeld wordt en dat er qua arrangementen wat werk verricht is. En een laatste advies: zoek een zanger.