Charred Walls Of The Damned - Charred Walls Of The Damned

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : 2010 is muzikaal nu al goed begonnen! Zo hebben we al onder andere fantastische platen van Overkill en Blaze Bayley op ons bordje gekregen. Deze maand ben ik ook nog eens omver geblazen met het debuut van de nieuwe "all-star metalbrigade Charred Walls Of The Damned, die mijn speler haast niet uit te krijgen is. Charred Walls Of The Damned (hierna: CWOTD) is een nieuwe formatie, gevormd door drummer Richard Christy (o.a. Death en Iced Earth), legendarische bassist Steve DiGiorgio en een van de belangrijkste metal producers van dit moment, Jason Suecof, op gitaar. Het geheel wordt gecompleteerd door een van de beste zangers die het metalen wereldje kent, namelijk Tim "Ripper Owens!

Met een line-up zoals deze weet je bij voorbaat al dat er weinig fout kan gaan! En dat wordt vanaf de opener 'Ghost Town' al duidelijk. gaat men behoorlijk sterk van start, waarbij het muzikaal verleden van al de vier muzikanten samensmelten tot een uniek geheel. Al moet ik zeggen dat het heavy metal ingredint dankzij Owens' zang het overheersende is. In vloeden vanuit het thrash, death en heavy metalhoek worden op een adembenemende wij samen gebracht en de muziek bevat zoveel verschillende lagen en details dat elk luisterbeurt opnieuw een ware ontdekkingsreis is. Het album verveelt dan ook geen moment en blijft keer op keer kaarsrecht overeind staan. Over het instrumentale gedeelte van het album kunnen we natuurlijk kort zijn, want met muzikanten zoals deze krijg je de enige prachtige performance na de ander.

Gelukkig weten de heren ook dondersgoed hoe ze technisch te werk te moeten gaan zonder dat dit ten koste gaat van de intensiteit. Over het algemeen is dit titelloze debuut vrij zwaar uitgevallen, wat zeker ook met Suecof's fantastische productie te maken heeft. Daarmee bedoel ik echter niet dat men over het algemeen up-tempo speelt, want de nummers bevatten zoveel geniale afwisseling in stijl en tempo, dat je je soms afvraagt of er iets bovennatuurlijks mee heeft gespeeld. Ook komt men vrij hedendaags voor de hoek, zonder maar commercieel te klinken. En dan nog de zang van Owens! Hij heeft zich in de afgelopen jaren keer op keer bewezen en met CWOTD bewijst hij nogmaals wat een veelzijdige zanger hij is. Zijn performance is op zijn zachts gezegd indrukwekkend en het wordt verdomme tijd dat hij eens meer erkenning en respect krijgt dat hij nu heeft!

Zoals ik al zei, het jaar is op muzikaal gebied erg goed begonnen en hoewel we nog elf maanden de tijd hebben om het naar de kloten te helpen, weet ik dat ik in ieder geval nu al een van mijn jaarlijst-kandidaten te pakken heb! Kopen dat ding!