Absu - Tara

Absu - Tara

Label : Osmose | Archiveer onder

John : Absu uit Texas is eigenlijk de enige Amerikaanse Black Metal-band die ik ken, die mij ervan heeft kunnen weerhouden het sterke vooroordeel te ontwikkelen dat ze in de Verenigde Staten evenveel van Black Metal weten als van iglobouw. Absu heeft gedurende haar loopbaan duidelijk een ontwikkeling doorgemaakt. De lijn van de voorgangers wordt gewoon voortgezet. Beter dan op dit vijfde album heb ik ze al helemaal nog nooit gehoord. 'Tara' heeft een flinke speelduur: 13 tracks, waarvan de meesten volledige nummers. De CD begint met een iets te lange doedelzak-passage (ik hoop niet dat dit instrument de nieuwe trend wordt), waarna het losbarst. Meeslepende extreme Metal, met een -ondanks de snelheid- plechtige, heidense Black Metal-sfeer maar ook met een bijna voortdurende Death Metal-achtige chaotiek die verwant is aan die van bands als bijvoorbeeld Myrkskog, Nile of Cadaver Inc. Ook rijst er een ballonnetje van een meer technische Cradle of Filth, wat vooral komt door de opgefokte ritmes en snerpende krijszang. De lekkere riffs worden nog beter dankzij de geweldige drums. Productie en verzorging is zeer netjes. Smerig of rebels klinkt het allemaal niet. Op het tweede deel wordt gas teruggenomen, zowel wat betreft snelheid als agressie. Er komt er tegen het einde van de plaat steeds meer melodie en cleane zang bij kijken en gaat het wat de 70's progressieve rock-kant op. Dit is zeker niet onaardig uitgepakt. Dat dit pure Black Metal is zou ik nooit durven beweren. Wie zich daardoor niet laat weerhouden om een leuke extreme Metalplaat aan te schaffen, kan rustig zijn (m/v) gang gaan.