Rotting Christ - Aealo

Rotting Christ - Aealo

Label : Season Of Mist | Archiveer onder black/pagan metal

Roel de Haan : Rotting Christ is terug aan het front met een nieuw album! 'Aealo' heet het en dat betekent zoiets als vernietiging of catastrofe. Het is schijnbaar bedoeld om visioenen en gevoelens van archasche slagvelden vanuit het perspectief van een krijger op te wekken bij de luisteraar. Men verwacht dan eigenlijk een vrij agressieve plaat maar Rotting Christ kiest voor een duidelijk andere weg. Die weg heeft overigens opvallend veel gelijkenissen met de vorige plaat 'Theogonia'. Je zou kunnen stellen dat Rotting Christ het op safe speelt met 'Aealo', en dat is denk ik ook wel een beetje waar. Maar waarom zouden ze ook veel risico nemen? Na jaren van het kneden van een eigen stijl hebben ze het verdiend om eens niet radicaal te breken met een stijl, toch?

Toch zijn er wel verschillen te ontdekken, 'Aealo' heeft een ander "karakter dan 'Theogonia'; het lijkt alsof de muziek wat volkser, meer op een etnische traditie gebaseerd is. Dat komt door het jengelende gezang (als op 'Emuna Elish' van 'Theogonia') dat regelmatig de kop op steekt, en het bijna indiaans aandoende grommen. Soms vind ik het jengelen wel wat overheersen maar Rotting Christ slaagt er meestal wel in de invloeden en rare elementen goed te incorporeren in hun muziek. Het album bevat ook een aantal gastoptredens zoals: Alan A. Nemtheanga (Primordial) in het slepende 'Thou Art Lord' en de Grieks-Amerikaanse zangeres Diamanda Gals in de coverversie van haar 'Orders From The Dead'.

Rotting Christ levert met 'Aealo' een kwalitatief hoogstaand album af dat erg vertrouwd zal klinken voor de fans. Wederom een "Horns Up! voor de Grieken.