Mortemia - Misere Mortem

Mortemia - Misere Mortem

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Erwin : Mortemia is het nieuwste project van Morten Veland, de man achter de eerste twee Tristania albums en zijn eigen band Sirenia. Als componist is hij verantwoordelijk geweest voor een stel van mijn all time favoriete nummers, namelijk 'Angelore', 'Sister Nightfall', 'Save Me From Myself' en 'My Mind's Eye' met Tristania en Sirenia. De bandnaam is natuurlijk Mr. Velands eigen voornaam met het kenmerkende 'ia'. In Engelstalige landen gebruikt men trouwens het woord 'Sirenia' om zeekoeien aan te duiden maar dat terzijde.

In tegenstelling tot Sirenia heeft Mortemia geen lead zangeres. De zang op 'Misere Mortem' bestaat uit een combinatie van Veland's grunts en de koorzang (in dit geval van een koor afkomstig uit Frankrijk) die ook het album 'Beyond The Veil' van Tristania domineert. Overigens heeft Sirenia nooit veel succes gehad met de zangeressen sinds Henriette Bordvik opstapte na haar bijdrage op 'An Elixer For Existance' en 'Sirenian Shores' en dat kan natuurlijk ook een motivatie zijn geweest voor Morten om het dit keer anders te doen.

Het album 'Misere Mortem' is geheel door mr. Veland ingespeeld, geprogrammeerd en opgenomen (met uitzondering van het koorwerk natuurlijk) Het was de bedoeling dat 'Misere Mortem' een moderne versie van 'Beyond The Veil' zou worden en daar is hij gedeeltelijk in geslaagd. Een pluspunt is dat 'Misere Mortem' niet overdreven modern probeert te klinken als bijvoorbeeld 'Karmacode' van Lacuna Coil (niet het sterkste album van deze Italianen) Er zijn dus geen metalcore of EMB invloeden te vinden op 'Misere Mortem'. Maar wanneer je 'Misere Mortem' vergelijkt met de eerste twee Sirenia albums, 'At Sixes And Sevens' en 'An Elixer For Existance' dan is er eigenlijk niet veel verschil tussen deze twee albums en Mortemia. Dit had de vijfde CD van Sirenia kunnen zijn.

Stuk voor stuk zijn de nummers of 'Misere Mortem' wel steviger dan wat je op de laatste twee Sirenia's kon vinden. Mortem heeft de pop invloeden weggelaten en dat is op zich niet zo erg. Wat ik een gemis vind is het ontbreken van de cleane zang op 'Misere Mortem', iets wat Sirenia en Tristania een stukje toegankelijker maakt. Ook zijn er geen echte uitschieters op dit album. 'Misere Mortem' is wat mij betreft een goed album geworden maar of Mortemia hiermee deze quote van de officile biografie waar kan maken is een andere vraag: 'Misere Mortem' is already a gem of the somber scene and will undoubtedly allow the gothic metal of the glory days a well deserved comeback! (Vrij vertaald: 'Misere Mortem is nu al een juweeltje in de 'somber scene' - dat zijn wij gothics blijkbaar - en zal zonder twijfel de gloriedagen van de gothic metal terugbrengen. Dat is misschien een beetje voorbarig. Het is alleen een raadsel waarom Mortem Veland deze CD niet onder de naam Sirenia heeft uitgebracht. Zoveel verschil is er tussen beide bands niet.