Heavenly  - Carpe Diem

Heavenly - Carpe Diem

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Arco : Het vijfde album van het Franse Heavenly kreeg de titel 'Carpe Diem' mee, en waarom ook niet. Er is al genoeg ellende in de wereld dus doe maar, pluk de dag! Heavenly wijkt niet af van vorig werk en brengt dus hetzelfde als op voorgaande albums, power metal met invloeden van Rhapsody (of Fire), Helloween, Edguy, een behoorlijke vleug Queen (o.a. in 'Farewell' en 'A Better Me') en af en toe de snelheid van Dragonforce, maar het stoort geen moment omdat de nummers toch iets heel eigens hebben.

Wat wel kan storen is de zang van Ben Sotto die geregeld aan Mika doet denken, zoals zo vaak een kwestie van 'love 'em or hate 'em. Zou hij trouwens net als Mika ook een bereik van vier octaven hebben? Ik zou er niet raar van opkijken. De band mag zich overigens gelukkig prijzen met deze frontman, die naast een prima zanger ook een begenadigd componist is. Buiten 'The Face Of Truth' dat door gitarist Charley Corbiaux is geschreven en direct ook heavier klinkt, zijn alle nummers van zijn hand. Het eerste, en titelnummer, 'Carpe Diem' is wellicht wat minder dan de rest van de nummers, die allen zijn voorzien van catchy melodiƫen, fraaie gitaar en keyboard solo's, lekker drumwerk en wat moderne (leuke) geluidseffecten ('Ashen Paradise' en 'Save Our Souls'), maar over het geheel genomen is het album zeker geslaagd. Middels 'Ode To Joy' wordt zelfs wat Beethoven ten gehore gebracht, wel in een moderne vorm natuurlijk. Een gastrol is er voor Oliver Hartmann in het afsluitende 'Save Our Souls'. Heavenly verdient zijn plek in dit genre en krijgt van mij extra punten, voor de hoes!