Iron Maiden - Edward The Great - The Greatest Hits

Label : EMI | Archiveer onder

Ferdi : Edward The Great is na Best Of The Beast en Ed Hunter alweer de derde officile Maiden-verzamelaar. Wat voegt deze release dan nog toe aan de imposante Maiden-catalogus? Het antwoord luidt vanzelfsprekend: niet veel. Alle nummers zijn al eens eerder uitgebracht, dus afgezien van de uitzonderlijk lelijke hoes brengt de cd helemaal niks nieuws onder de metalzon. Toch is dit, vanuit een puur muzikaal opzicht, een prima plaat. De meeste bekende nummers van Maiden zijn wel vertegenwoordigd, wat dit een erg lekkere cd maakt voor op de fiets of in de auto. In iets meer dan een uur komt bijna twintig jaar aan metal langs. En zeg nou zelf, iedere metalhead hoort nummers als Run to The Hills, Fear Of the Dark (in de heersende live-versie van Rock In Rio), Wasted Years en Two Minutes to Midnight te kennen. De tracklist telt wl enkele zwakke keuzes. Zo is Holy Smoke absoluut geen slecht nummer, maar om nou te zeggen dat dit n van Maidens beste songs is dat gaat mij te ver. En waar zijn Hallowed Be Thy Name en Aces High bijvoorbeeld, en de nummers uit de periode met Paul DiAnno? Voor de doorsnee Maiden fan is dit dus een vrij overbodige cd, die vooral is uitgebracht om de kas van Steve Harris nog eens extra te spekken. Toch weet ik zeker dat er een hele nieuwe generatie is die niet is opgegroeid met deze band, en nog niet de financile middelen heeft om de gehele discografie op te kopen om de echte krenten uit de pap te vissen. Voor die mensen is Edward The Great een mooie eerste kennismaking, alhoewel de andere verzamelaar-cd's wellicht hetzelfde effect hebben voor slechts een fractie van de prijs.