Priestess - Prior To The Fire

Priestess - Prior To The Fire

Label : | Archiveer onder hardrock / aor

Wim : Heavy en vunzige rock uit Canada. Reeds in 2004 debuteerde de band al met het album 'Hello Master', wat de band over het algemeen veel positieve kritieken opleverde. Collega Sjak in ons lijfmagazine was overigens niet onverdeeld enthousiast. Na jarenlang intensief touren (onder andere met Mastodon, Motörhead maar bijvoorbeeld ook met Dinosaur Jr) werd eind 2008 al gestart met de opnamen van dit album. Met behulp van producer David Schiffman (System Of A Down, The Mars Volta) klinkt 'Prior To The Fire' heerlijk vet, agressief en vunzig. Maar ook heerlijk balancerend tussen een moderne -en een klassieke metal sound.

Zanger/gitarist Mikey Heppner drukt nadrukkelijk zijn stempel op de muziek van Priestess. Zijn gruizige riffs klinken smerig én heavy en zijn prima stem sluit daar organisch bij aan. Opener 'Lady Killer' zet meteen de toon. Een in de verte aan Anvil herinnerende riff en vervolgens lekker vuil het gas erop. Ook heerlijk om weer een drummer (Vince Nudo) te horen die zijn bekkens niet met rust kan laten. Een flinke brok Sabbath, een vleugje (voor de ouderen onder ons) Vardis, maar ook Trouble en Spiritual Beggars komen naar boven als je luistert naar lompe stampers als 'Lunar' of subtiele juweeltjes als 'Communicating Via-Eyes'. Meest imponerende track - zowel in kwaliteit als kwantiteit - is het machtige 'The Gem'. Dat nummer schetst in acht minuten de essentie van deze band: het songmateriaal zit erg goed in elkaar, de uitvoering is strak en de sound is goed. Wat wil je eigenlijk nog meer?