Ov Hell - The Underworld Regime

Ov Hell - The Underworld Regime

Label : Indie Recordings | Archiveer onder black/pagan metal

Neithan : Ov Hell is de nieuwe Noorse all star black metal band en debuteert met het album 'The Underworld Regime'. Het is met recht een all-star band, want op zang vinden we Shagrath, op gitaar Tom Cato "King (ov Hell)” Visnes (ex-Gorgoroth, God Seed) en Ice Dale (Enslaved, Audrey Horne), Frost van Satyricon op drums en last but not least Teloch (1349, ex-Gorgoroth) op bas. Eigenlijk had ik van King Ov Hell en Frost wel iets verwacht: God Seed is immers op sterk ijs (da's ijs van sterk water!) gezet en Satyricon gaat een flinke break nemen. En Ice Dale? Ach, deze über-huurling is altijd wel in voor een muzikaal project, volgens mij vreet die gast gitaarsnaren.

Ov Hell dus: eigenlijk kan het album alleen maar tegenvallen omdat alle muzikanten hebben gespeeld op legendarische albums: pak de essentie van black metal en geheid dat je de heren met bijdragen in de top tien tegenkomt (gastbijdragen van Varg Vikerness, Roger Nattefrost en Demonaz hadden het compleet gemaakt). De eerste indruk die ik heb is dat het een album is geworden dat zeer welkom zal zijn bij de fans van, jawel, God Seed en de laatste Gorgoroth ('Quantos Possunt ad Satanitatem Trahunt'). Pure Noorse black metal, maar dan met een productie zo vet en massief als de Trollveggen.
Afgezien van het snelle 'Acts Of Sin' en 'Krigsatte Faner' zijn het merendeels midstampers waarin de hand van King Ov Hell duidelijk te herkennen is. Shagrath laat horen nog steeds een van de meest grimmige black metal zangers te zijn, Frost roffelt zoals hij dat zo goed kan en de riffs worden machtig gespeeld: wat wil je ook anders met zulke professionele muzikanten? Het is pure professionaliteit die er vanaf straalt, al vind ik de nummers 'Invoker' en 'Hill Norge' (een nieuw lijflied voor de Noorse black metal scene?) iets te gewoontjes voor zo'n bijzonder gezelschap.

Ach, het is gewoon een puike plaat, zonder negatieve of positieve verrassingen. Velen, waaronder ik, zullen het album ook wel zien als een volwaardig alternatief voor God Seed, de band die er niet kwam omdat Kristian "Gaahl” Espedahl de metal als muzikant (voorlopig) even beu is. Ov Hell doet wat er van de band verwacht mag worden: dat is dus geen verrassing maar wel een erg fijne plaat, vooral ook voor diegenen die de black metal niet te extreem willen horen.